@article{oai:juen.repo.nii.ac.jp:00004586, author = {村中, 智彦 and 笠原, 芳隆 and 藤井, 和子 and 安藤, 隆男 and Muranaka, Tomohiko and Kasahara, Yoshitaka and Fujii, Kazuko and Ando, Takao}, issue = {2}, journal = {上越教育大学研究紀要}, month = {Mar}, note = {本研究は,知的障害養護学校教員の個別の指導計画作成に対する捉えの構造を因子分析によって探索することを目的とした。因子分析の結果,「優先性」と「既知性」の2つの因子が抽出され,知的障害養護学校員は個別の指導計画作成を優先的・中核的な職務として捉え,その概要を既に知っていると感じる意識構造にあることが示唆された。さらに,2つの因子の因子得点を用いて,教員の属性が個別の指導計画作成に対する捉えに及ばす影響についての検討を行った。その結果,主事・主任を担当している教員は,担当していない教員よりも,個別の指導計画作成を優先的・中核的な職務として,かつその概要を既に知っていると強く意識していた。また,中学部数員は,小学部教員よりも,個別の指導計画作成を優先的・中核的な職務して強く意識していた。, This study was designed to explore the factors that compose the consciousness for individualized teaching programs. Four hundred and five teachers from special schools for children with intellectual disabilities were interviewed by questionnaire. The questionnaire focused on questions concerning the consciousness of individualized teaching programs and teacher attributes. The data was analyzed using "factor analysis." As a result, two factors were found: "Priority" and "Known." Through "analysis of variance" with the factor score, teachers with management roles were highly conscious of "Priority" and "Known." Junior high school teachers were highly conscious of "Priority."}, pages = {433--442}, title = {知的障害養護学校教員の個別の指導計画作成に対する捉えの構造}, volume = {20}, year = {2001}, yomi = {ムラナカ, トモヒコ and カサハラ, ヨシタカ and フジイ, カズコ and アンドウ, タカオ} }