@article{oai:juen.repo.nii.ac.jp:00004621, author = {村中, 智彦 and Muranaka, Tomohiko}, issue = {1}, journal = {上越教育大学研究紀要}, month = {Oct}, note = {知的障害者の学習,作業,余暇などの活動場面において,活動や物品の選択機会を提供する支援は,対象者のパフォーマンスを促進したり,改善するという報告がなされている。本稿では,選択機会を提供する支援の効果を検証した実験的研究に焦点を当てて,1969年から2001年に報告された26編の文献を展望した。選択機会を提供する支援が作用するパフォーマンスの内容,パフォーマンスの促進・改善に関わる要因を調べた。そして,選択機会を提供する支援を教育実践にどう応用するのか,今後の研究課題について考察した。教育実践への応用の視点として,選択機会を提供する支援が対象者にとって好みの低い活動や物品に従事する事態で有効であること,今後の研究課題として,選択機会の提供による支援が作用する対象者のパフォーマンスを特定化すること,選択行動それ自体の要因の解明が必要であること,対象者の好みにもとづいた選択行動の生起と選択機会の効果との関連の検討が必要であることを示唆した。, Choice-making skills and opportunities are seen to reflect the quality of one's lifestyle in individuals with intellectual disabilities. The provision of choice-making opportunities among activities or items can serve to improve task engagement behaviors, problem behaviors, correct responses, etc. The present article reviews 26 articles in the literature published between 1969 and 2001 concerning the effects of choice-making on performance. The subject and choice-making conditions applying to interventions, the positive and negative effects of choice-making on performance, and the factors related to the effects were examined. Four factors were suggested: preference for an item, the act of choice-making itself, preference level for an item, subject's degree of intellectual disabilities. From the standpoint of practice of application, the choice-making opportunity interventions is effective by a situation that we must choose one among several lower preference tasks. The focus of future research should consider (1) specification of performance that choice-making opportunity acts on, (2) examination of the mechanisms by which the act of choice-making itself has produced the positive effects, and (3) the relation of the subject's choice-making according to preference and the effects of choice-making opportunity.}, pages = {59--73}, title = {知的障害者における選択機会の効果に関わる文献的考察}, volume = {22}, year = {2002}, yomi = {ムラナカ, トモヒコ} }