@article{oai:juen.repo.nii.ac.jp:00004631, author = {北條, 礼子 and 松崎, 邦守 and Hojo, Reiko and Matsuzaki, Kunimori}, issue = {2}, journal = {上越教育大学研究紀要}, month = {Mar}, note = {本論は,最終的に教授ツールとしてのポートフォリオを活用したEFL表現活動(ライティングとスピーチ)のカリキュラム開発を目指している。その第一段階として構成主義に基づく学習理論におけるポートフォリオの位置づけを確認し,その上でポートフォリオのガイドライン設計を試みる。本論では,まず構成主義,自己制御学習,学習方略,ポートフォリオの関係を論じる。次に外国語としての英語(EFL)表現活動(ライティングとスピーチ)およぴポートフォリオの関係ならびにポートフォリオのガイドラインについて述べ,さらに2002年9月に35名の看護学生を対象に実施したアンケート結果を基にポートフォリオのガイドライン設計に必要な事項を検討する。, In this study, first of all, relationships among constructivism, self-directed learning, learning strategies, and portfolios were examined. Secondly, how portfolios in EFL expression activities, namely, writing and speech, have been dealt with were described. Thirdly, guidelines for portfolios were considered. Lastly, based on the results of questionnaires, which were administered in September of 2002 to 35 nursing students, the necessary items for designing the guidelines for portfolios were discussed. The final goal of this study is to develop curriculum of EFL expression activities, such as writing and speech, using portfolios as an instructional tool. The study discussed the necessary items for writing guidelines for portfolios as the first step to the final goal.}, pages = {395--406}, title = {EFL表現活動における教授ツールとしてのポートフォリオのガイドライン設計に関する研究}, volume = {22}, year = {2003}, yomi = {ホウジョウ, レイコ and マツザキ, クニモリ} }