@article{oai:juen.repo.nii.ac.jp:00004646, author = {石川, 真 and Ishikawa, Makoto}, issue = {1}, journal = {上越教育大学研究紀要}, month = {Sep}, note = {本研究では,コンピュータネットワークを活用し,社会的相互作用場面のモデルの1つとして囚人のジレンマゲームを行なった際に,顔画像を付加したインタフェースが協調的行動にどのような影響を及ぼすかについて検討することを目的とした。特に,作業者自身が自由に顔画像インタフェースを呈示・消去することができる環境下で2つの研究を通して検証した。研究1では,顔画像は自由に呈示・消去することができたにもかかわらず,高い比率で呈示されていたことが示された。続いて,顔画像の切り替え時に着目して分析したところ,顔画像を消去から呈示に切り替えると協調的行動が高まるのに対し,呈示から消去に切り替えても協調的行動に変化は示されなかった。研究2では,個人内で顔画像の呈示・消去が固定されている静的環境と,自由に呈示・消去できる動的環境の双方を取り入れ,環境の違いが協調的行動にどのような影響を及ぼすか検討した。その結果,静的環境における顔画像の呈示順序の違いによって,動的環境の方が協調的行動が促進される場合もあれば,逆に,減少する場合もあることが示された。, In this research, it aimed at examining what influence the interface which added a face picture has on cooperative behavior under a prisoner's dilemma game as one of the models of a social interaction situation. Especially, the player itself performed a prisoner's dilemma game under the environment where can be shown and eliminated the face picture interface freely. As for this research, two experiments were conducted. By Experiment 1, it was shown that there was a large number of a state of a face picture presentation. When a face picture was changed from elimination to presentation, the cooperative behavior increased. But when a face picture was changed from presentation to elimination, the cooperative behavior didn't increase or decrease. By Experiment 2, the both sides of the static environment where presentation and elimination of a face picture are being fixed, and the dynamic environment which can be shown and eliminated freely were taken in and it examined what influence the difference in environment would have on cooperative behavior. Consequently, it was showed that behavior of collaboration is promoted. However, depending on the former presentation condition, cooperative behavior might decrease in dynamic environment.}, pages = {287--301}, title = {社会的相互作用場面における顔画像インタフェースの影響}, volume = {24}, year = {2004}, yomi = {イシカワ, マコト} }