WEKO3
アイテム
保育園女児ミホの他児とのかかわりと保育者援助の実態
http://hdl.handle.net/10513/29
http://hdl.handle.net/10513/29aabfc8ec-03f5-41dc-be03-d6c737fba0ab
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-11-12 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 保育園女児ミホの他児とのかかわりと保育者援助の実態 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Infant Peer Relationsips and Support from Nurses at Nursery school : A Case Study of "Miho", a Female Infant | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育援助 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 相互交渉 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 仲間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Care and Education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Interaction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Peer Relationship | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Human Relations | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:保育所 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は保育園で生活するミホが遊びと生活を通してクラスメートとかかわる実態と、それらに対する保育者援助のの実態を明らかにすることである。対象者は、新潟市の一保育園に就園するミホ、そしてミホとかかわるクラスメート、クラス担当保育者である。1歳クラス期の2005年10月から3歳クラス期の2007年7月までの1年9ヵ月間にわたり月1, 2回の頻度で合計33回の参与観察を行い収集した。この資料から作成hした事例を分析し、ミホは1歳クラス期では他児から玩具などの者を奪う攻撃的なかかわりが多かったが、2歳クラス期には攻撃的なかかわりが少なくなっていたことを示した。1,2歳児クラス期のミホの遊びの様子や他児とのかかわりの内容の変化を分析して、その理由と保育者の援助を考察した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the features of Miho's relationships and the support provided by children's nurses in a nursery school. Miho was an assumed name.\ Our participants were Miho, children who were associated with Miho and several children's nurses in a nursery school in Niigata City. We observed Miho's interaction with children and nurses' activities through participative observation approximately twice every month for twenty-two months from October 2005 to July 2007, and observed them thirty-three times in total.\ We analyzed cases from those observations and concluded that in the one-year-old class Miho displayed a considerable number of aggressive actions to deprive her peers of things such as toys, but in the two-year-old class Miho's aggressive actions had decreased considerably. As we analyzed the content of Miho's play and her interaction with children, we considered why Miho had aggressive actions and support of children's nurses. |
|||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 27, p. 33-42, 発行日 2008-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |