ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 27 (2008)

保育園女児ミホの他児とのかかわりと保育者援助の実態

http://hdl.handle.net/10513/29
http://hdl.handle.net/10513/29
aabfc8ec-03f5-41dc-be03-d6c737fba0ab
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo27-04.pdf kiyo27-04.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-11-12
タイトル
タイトル 保育園女児ミホの他児とのかかわりと保育者援助の実態
言語 ja
タイトル
タイトル Infant Peer Relationsips and Support from Nurses at Nursery school : A Case Study of "Miho", a Female Infant
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育援助
キーワード
主題Scheme Other
主題 相互交渉
キーワード
主題Scheme Other
主題 仲間関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 人間関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 Care and Education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Interaction
キーワード
主題Scheme Other
主題 Peer Relationship
キーワード
主題Scheme Other
主題 Human Relations
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:保育所
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 丸山, 良平

× 丸山, 良平

丸山, 良平

ja-Kana マルヤマ, リョウヘイ

Search repository
Maruyama, Ryohei

× Maruyama, Ryohei

en Maruyama, Ryohei

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は保育園で生活するミホが遊びと生活を通してクラスメートとかかわる実態と、それらに対する保育者援助のの実態を明らかにすることである。対象者は、新潟市の一保育園に就園するミホ、そしてミホとかかわるクラスメート、クラス担当保育者である。1歳クラス期の2005年10月から3歳クラス期の2007年7月までの1年9ヵ月間にわたり月1, 2回の頻度で合計33回の参与観察を行い収集した。この資料から作成hした事例を分析し、ミホは1歳クラス期では他児から玩具などの者を奪う攻撃的なかかわりが多かったが、2歳クラス期には攻撃的なかかわりが少なくなっていたことを示した。1,2歳児クラス期のミホの遊びの様子や他児とのかかわりの内容の変化を分析して、その理由と保育者の援助を考察した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to clarify the features of Miho's relationships and the support provided by children's nurses in a nursery school. Miho was an assumed name.\
Our participants were Miho, children who were associated with Miho and several children's nurses in a nursery school in Niigata City. We observed Miho's interaction with children and nurses' activities through participative observation approximately twice every month for twenty-two months from October 2005 to July 2007, and observed them thirty-three times in total.\
We analyzed cases from those observations and concluded that in the one-year-old class Miho displayed a considerable number of aggressive actions to deprive her peers of things such as toys, but in the two-year-old class Miho's aggressive actions had decreased considerably. As we analyzed the content of Miho's play and her interaction with children, we considered why Miho had aggressive actions and support of children's nurses.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 27, p. 33-42, 発行日 2008-02
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:40:34.370966
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3