ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 27 (2008)

小・中学校教師におけるバーンアウト傾向とソーシャル・サポートとの関連

http://hdl.handle.net/10513/35
http://hdl.handle.net/10513/35
8baf8854-bbb5-49e7-b8ec-4f8fd618357f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo27-10.pdf kiyo27-10.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-12-05
タイトル
タイトル 小・中学校教師におけるバーンアウト傾向とソーシャル・サポートとの関連
言語 ja
タイトル
タイトル Teachers' burnout and social support of elementary school and junior high school teachers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 バーンアウト
キーワード
主題Scheme Other
主題 ソーシャルサポート
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 burnout
キーワード
主題Scheme Other
主題 social support
キーワード
主題Scheme Other
主題 teacher
キーワード
主題Scheme Other
主題 elementary school
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:小学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 宮下, 敏恵

× 宮下, 敏恵

宮下, 敏恵

ja-Kana ミヤシタ, トシエ

Search repository
Miyashita, Toshie

× Miyashita, Toshie

en Miyashita, Toshie

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は小学校,中学校教師におけるバーンアウト傾向と管理職と同僚からのソーシャル・サポートとの関連を調べることであった。小学校教師159名と中学校教師108名の有効回答を得ることができた。質問紙でたずねた尺度は,バーンアウト尺度と管理職及び同僚からのソーシャル・サポート尺度であった。小学校教師においても,中学校教師においてもバーンアウト尺度は,情緒的消耗感,個人的達成感の後退,脱人格化の3因子構造が認められた。情緒的消耗感の軽減には,小学校,中学校両方において,同僚,管理職からのソーシャル・サポートが有効であるという結果がみられた。中学校教師においては,管理職からのソーシャル・サポートがバーンアウト傾向軽減に有効であるという結果が得られた。本研究の結果ら,バーンアウト傾向を軽減する方法について提言をおこなった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine teacher's burnout and social support from their administrators and their colleagues. Public school teachers in elementary school (N=159) and in junior high school (N=108) were asked to complete the Burnout Scale and Social Support Scale (from colleagues and administrators).\
In this study on burnout, factor analysis of data on 159 elementary school teacher revealed three main factors, "emotional exhaustion," "reduced personal accomplishment" and "depersonalization." Factor analysis of data on 108 junior high school teachers also revealed three main factors, "emotional exhaustion," "reduced personal accomplishment" and "depersonalization." The result of reduced social support from administrators and colleagues was seen in the emotional exhaustion of elementary school and junior high school teachers. For junior high school teachers, social support from the administrator was effective in reducing the burnout tendency. Also, some ideas on how to reduce and prevent teacher's burnout were presented.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 27, p. 97-105, 発行日 2008-02
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:40:29.386951
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3