ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 13 (1993-1994)

3歳児の数能力の発達と精神発達及び運動発達との関連

http://hdl.handle.net/10513/62
http://hdl.handle.net/10513/62
68d1b915-b5a9-45f7-9802-35df6ebd321b
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo13_1-15.pdf kiyo13_1-15.pdf (550.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-21
タイトル
タイトル 3歳児の数能力の発達と精神発達及び運動発達との関連
言語 ja
タイトル
タイトル The effect of mental and motor development to the numerical ability in three years old children
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 数概念
キーワード
主題Scheme Other
主題 数能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 幼稚園
キーワード
主題Scheme Other
主題 認知発達
キーワード
主題Scheme Other
主題 number concept
キーワード
主題Scheme Other
主題 numerical ability
キーワード
主題Scheme Other
主題 preschool
キーワード
主題Scheme Other
主題 cognitive development
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:幼稚園
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 丸山, 良平

× 丸山, 良平

丸山, 良平

ja-Kana マルヤマ, リョウヘイ

Search repository
Maruyama, Ryohei

× Maruyama, Ryohei

en Maruyama, Ryohei

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は3歳児期の幼児の数能力の発達と精神発達及び運動発達との関係を検討することを主たる目的とした。数能力は数転換力と演算力で測定された。精神発達及び運動発達は標準化された発達テストを使って評価された。このテストにおける運動発達は運動の巧緻性(器用さ,スキル)の発達だけをみるものである。対象児は新潟市の一幼稚園に通園している3歳児クラスの幼児49名(月齢44~55カ月)である。この幼稚園では一般に特別な数教育といわれる指導は行われていない。得られた資料の分析は次のことを明らかにした。1.3歳児期の後半になって数能力の発達が始まると,数能力は高月齢群の方が低月齢群より高く,数能力は加齢に伴って発達することが示された。2.数能力は精神発達と関連して発達していた。しかし,数能力の発達と運動の巧緻性の発達との関連は認められなかった。3.演算力は数転換力の発達と関連して獲得された。3歳児期の子どもは演算をする際に計数もしくはサビタイズの方略を使っていることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We examined the numerical ability, mental and motor development. The numercal ability was tested by the number conversion skills and number operation. Mental and motor development was graded by using a standardized development test. Motor development in the test was limited that of motor skills. Participants were 49 children (age range = 44-55 months) in the lower class at a Japanese preschool. The preschool did not give any special numerical education to them. The main results included the following : 1. The numerical ability developed during the latter half of the school year ; older children's ability was significantly higher than younger ones. It was showed that the ability developed according with aging. 2. The development of numerical ability was related with the mental one. But there was no statistical relationship between the development of numerical ability and motor skills. 3. The ability to operate numbers was acpuired according with the development of number conversion skills. It was suggested that they operated numbers using counting or subitizing.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 13, 号 1, p. 191-200, 発行日 1993-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:40:21.036557
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3