Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
物理量としての単位モルの導入法について |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モル(単位の名称) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物理量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
要素粒子 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モル質量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
相対質量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質展開図 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
国際単位系 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一対一対応 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
科学教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
amount of substance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
mole |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
physical quantity |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary entity |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
molar mass |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
relative mass |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
sheet of substance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
SI |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
one-to-one correspondence |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
森川, 鐵朗
西山, 保子
Morikawa, Tetsuo
Nishiyama, Yasuko
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
現行の高等学校教科書や最近の教育誌では,物質量の単位モルを個数としてあつかうとか,アボガドロ定数(測定値にすぎない)に相当する原子や分子の集団を1モルの物質量と定義している。これらは,国際単位系(SI)からみると,混乱あるいは誤解と思われる。そこで,本稿ではSIを肯定する立場で,物質量という物理量やその単位であるモルを,さらに,モルを用いる物質量の測定法などを考察し,問題点を明らかにする。それらの結果をもとに,科学教育におけるモルの新しい導入法を提案する。この導入法の特徴は,単位(モル)は基準として選ばれた物理量であるとし,さらに,物質量測定法の原理は異種の要素粒子間の一対一対応にあるとして,いろいろな物質の縦横展開図を用いる点にある。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In high-school textbooks and education journals there are descriptions of the concept of mole such that the amount of substance is treated as a numerical value and such that one mole is defined by use of the Avogadro constant. It seems that such statements are confusions and/or misunderstandings from the point of view of the International System of Units (SI). This paper discusses what the amount of substance as a physical quantity is and how the amount of substance is measured in terms of the mole. We propose an arrangement of chemical symbols, called a sheet of substance, written in rows and columns, in which every elementary entity for one standard substance (i.e., carbon-12 in SI) is aligned in row form, and each elementary entity for another substance has one-to-one correspondence to the carbon-12 atom. This sheet of substance would become a useful tool for us to teach students physical quantities (mole, molar mass, Avogadro constant, Faraday constant, relative mass, etc.) and the principle of measurement of the amount of substance. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 16,
号 2,
p. 651-659,
発行日 1997-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |