ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 16 (1996-1997)

プロジェクト法の源流(1) : コロンビア大学附属スペイヤー校の幼稚園カリキュラムとP.S.ヒルー

http://hdl.handle.net/10513/90
http://hdl.handle.net/10513/90
dc7b43aa-9bad-4f38-85e8-4acd444fc42a
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo16_1-10.pdf kiyo16_1-10.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル プロジェクト法の源流(1) : コロンビア大学附属スペイヤー校の幼稚園カリキュラムとP.S.ヒルー
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 恩物・作業
キーワード
主題Scheme Other
主題 遊び
キーワード
主題Scheme Other
主題 衝動・興味
キーワード
主題Scheme Other
主題 仕事
キーワード
主題Scheme Other
主題 素材・教材
キーワード
主題Scheme Other
主題 目的
キーワード
主題Scheme Other
主題 gifts and occupations
キーワード
主題Scheme Other
主題 play
キーワード
主題Scheme Other
主題 impulse and interest
キーワード
主題Scheme Other
主題 work
キーワード
主題Scheme Other
主題 material and subject-matter
キーワード
主題Scheme Other
主題 purpose
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 杉浦, 英樹

× 杉浦, 英樹

杉浦, 英樹

ja-Kana スギウラ, ヒデキ

Search repository
Sugiura, Hideki

× Sugiura, Hideki

en Sugiura, Hideki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 コロンビア大学附属スペイヤー校は,「ミニチュア・コミュニティー」を自認し無償制と社会教育活動を特色とする学校であった。同校のカリキュラムが1903年,1913年と2回にわたり発表されている。その内容の比較から当時10年の変化をみることができる。1903年にはF.マクマリーにより生活近接・教科相関の努力がなされたが,幼稚園ではフレーベル思想に基づく旧来の恩物・作業体系が固持されていた。しかし1913年にはそれが排除され,F.ボンサーの影響下に職業的活動の観察を重視するものに変わった。恩物・作業体系の排除は,1905年に同校幼稚園に実験遊戯室を設け,子どもと素材の新たな関係を内部から追求したP.ヒルら進歩派教師による批判の結果である。ただし職業的活動の初歩と子どもの活動はそのままでは相容れず,この時期,幼稚園独自の新しいカリキュラムが求められた。カリキュラム創造を模索するなかで,ヒルは実際の子どもの「遊び」が創作活動により目的性を帯び,持続的な「仕事」に転換する局面に注目している。この注目は後に彼女がプロジェクト法に接近する契機となった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Speyer School of Columbia University was a free school which is characteristic of its social service work, as “a miniature community” . We can see change in the curiculum of this school, in ten years, by comparing 1903's with 1913's. In 1903, there can be seen F. McMurry's struggle for developing curiculum close to social life, and correlation of subject-matter, but kindergarten curiculum was bound by Froebel's gifts and occupation system. In 1913, however, this system was eliminated, insted of this, obsevation and expression of vocational activities was emphasised under the supervision of F. Bonser. This elimination was the result of the criticism, based on efforts that P. Hill and the other progressives had investigated new relationship between children and materials, in the Experimental Play Room established in Speyer Kindergarten, since 1905. But, on the other hand, the problem that children aren't readily accept beginnings of vocation exposed, then it was demanded that kindergarten creates originally her own curriculum. Thorough groping for new curriculum, Hill noticed on the phase that activities of children transit from “play” to “work”, more purposefully and persistently, by their creative work. This notice gave her an opportunity to adopt project method later.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 16, 号 1, p. 139-159, 発行日 1996-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:37:21.871064
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3