WEKO3
アイテム
学習時間の日韓比較 : 中学生・高校生調査をもとに
http://hdl.handle.net/10513/145
http://hdl.handle.net/10513/145af70692d-5135-480a-99b7-4f6a95605a7d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 学習時間の日韓比較 : 中学生・高校生調査をもとに | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 日韓比較社会学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 中学校・高校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習時間 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 階層 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | comparative sociology of Japan and Korea | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | iddle school, high school | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | study hours | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social class | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
藤田, 武志
× 藤田, 武志
× Fujita, Takeshi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 日韓の中学生・高校生調査に基づき,家庭における学習時間の比較分析を通して,次の五点を明らかにした。第一に,高校生の家庭学習時聞は,日本よりも韓国が非常に長く,大きな日韓格差が存在している。第二に,高校生の家庭学習時間の規定困として,日韓両国ともに,学校タイプと教育アスビレーションが挙げられるが,日本においてのみ階層が有意に効果を及ばしている。第三に,中学生の家庭学習時間は,高校生とは異なり,日韓両国ともにほほ同じである。第四に,中学生の家庭学習時間の規定因として,日本では階層が有意ではないのに対し,韓国では有意である。これらのことから第五に,家庭学習時間に関して,日本の場合は高校に入ってから階層による分化が進むのに対し,韓国の場合は,その逆になっている。このような日韓両国の教育社全の特徴は,努力の不平等問題を考える際にも興味深いものである。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In this paper, I investigate the factors that effect on the after-school study hours of middle school and high school students comparing Japan with Korea. First of all, the average study hours of both countries are examined. It shows that the average of middle school student's study hours of both countries are almost the same. On the other hand, the average study hours of Korean high school students is much longer than those of Japanese high school students. To find the factors in these countries, influences of SES (socioeconomic status), school types, and educational aspiration on study hours are examined. The result of the analysis shows that study hours of Japanese high school students are effected by these three factors. On the contrary, study hours of Korean high school students are influenced by not SES but school types and educational aspiration. In the case of middle school students, their study hours are not effected by these three factors in Japan, but are influenced by SES in Korea. Based on these findings, the phenomenon, inequality of effort, is observed among the high school students, not among the middle school students in Japan. In Korea, the phenomenon can be seen only among the middle school students. Comparing two countries and two stage of schools help us to understand the complex mechanism of the phenomenon. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 21, 号 1, p. 77-93, 発行日 2001-10 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |