WEKO3
アイテム
幼児が集合を二等分する分配方略と同数判断の方略の実態
http://hdl.handle.net/10513/170
http://hdl.handle.net/10513/170e99dd116-b507-4eef-ac9a-c3ba60e67fa5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 幼児が集合を二等分する分配方略と同数判断の方略の実態 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 等判断 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | サビタイズ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児の数概念 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 計数 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | judging cardinal equivalence | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | subitizing | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | children's number concept | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | conting | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:幼稚園 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は幼稚園に入園してから修了するまでの3年間において,幼児自身が課題の中で1つの集合を同数の2つの集合に分配する際の方略とその2集合の同数判断する際の方略の実態について,縦断的な検討を試みることである。対象児は新潟市の一幼稚園に就園している幼児85人である。これに関する資料を毎年度2回,計6回収集した。そのデータを分析して,年齢が増したり,等分する集合数が大きくなると,確実な方略を使う幼児が増加する傾向があるなど,それらの方略の使用実態の推移を考察した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to make longitudinal investigations into features of children's strategies of dividing a set into two halves and of judging cardinal equivalence of the resultant two sets over three years after the children enrolled in kindergarten. Participants are 85 children at a kindergarten in Niigata. We gave them tasks twice every school year for three years, that is, six times as a whole, to examine the acquisition of these strategies. We analyzed these data and elucidated the transitional features of children's strategies. It was found that the number of children who use proper strategies increases proportionally as they grow older and as the number of objects in a set which is to be divided into two halves increases. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 22, 号 2, p. 419-431, 発行日 2003-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |