WEKO3
アイテム
プロジェクト法の源流(3) : キルパトリックのモンテッソーリ批判
http://hdl.handle.net/10513/175
http://hdl.handle.net/10513/175cf8f449e-76a2-4795-b682-8927392f02d2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | プロジェクト法の源流(3) : キルパトリックのモンテッソーリ批判 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | モンテッソーリシステム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自己決定 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自由 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会生活 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 訓練 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | プロジェクト | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | the Montessori system | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | self-direction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | liberty | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social life | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | exercise | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | project | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
杉浦, 英樹
× 杉浦, 英樹
× Sugiura, Hideki
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 合衆国では1910年頃からモンテッソーリシステムが熱心に紹介され,注目を集めた。小稿では,この時期になされたキルパトリックのモンテッソーリ批判(1913&1914)の内容を,後の彼の70ロジュクト法の提起(1918)にどのような意味を与えたかという視点から検討した。この批判によって彼は進歩主義の立場から当時の合衆国の幼稚園運動を擁護しようとしたが,同時に批判の対象であるモンテッソーリの思想や実践にヒントを得ながら,彼自身がそれまで教師として培ってきた発想に教育学的な表現を与えている。その内答には,すでにプロジェクト法の理論的な萌芽も見出される。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In the U.S., after around 1910, the Montessori System was zealously introduced and was focused the attention. Kilpatrick's severe criticism of this system appeared in 1913 and 1914. His criticism is generally sited as a strong reason for decline of the Montessori Movement today. This paper examines his criticism from the viewpoint of what effect it had for his project method theory, proposed in 1918. By the criticism, Kilpatrick, as a progressive thinker, intended to defend the Kindergarten Movement in the U.S. in those days from the Montessori System. He had just become a scholar of education at Teachers College, could give pedagogical expression to his way of thinking that had already been gained thorough his own experience as a school teacher. He was much influenced by Dewey and Thorndike, and got ideas through criticism of the Montessori's educational thought and practice. We can find several original conceptions of the project method theory in his criticism. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 22, 号 1, p. 133-157, 発行日 2002-10 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |