ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 22 (2002-2003)

プロジェクト法の源流(3) : キルパトリックのモンテッソーリ批判

http://hdl.handle.net/10513/175
http://hdl.handle.net/10513/175
cf8f449e-76a2-4795-b682-8927392f02d2
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo22_1-11.pdf kiyo22_1-11.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル プロジェクト法の源流(3) : キルパトリックのモンテッソーリ批判
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 モンテッソーリシステム
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己決定
キーワード
主題Scheme Other
主題 自由
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会生活
キーワード
主題Scheme Other
主題 訓練
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロジェクト
キーワード
主題Scheme Other
主題 the Montessori system
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-direction
キーワード
主題Scheme Other
主題 liberty
キーワード
主題Scheme Other
主題 social life
キーワード
主題Scheme Other
主題 exercise
キーワード
主題Scheme Other
主題 project
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 杉浦, 英樹

× 杉浦, 英樹

杉浦, 英樹

ja-Kana スギウラ, ヒデキ

Search repository
Sugiura, Hideki

× Sugiura, Hideki

en Sugiura, Hideki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 合衆国では1910年頃からモンテッソーリシステムが熱心に紹介され,注目を集めた。小稿では,この時期になされたキルパトリックのモンテッソーリ批判(1913&1914)の内容を,後の彼の70ロジュクト法の提起(1918)にどのような意味を与えたかという視点から検討した。この批判によって彼は進歩主義の立場から当時の合衆国の幼稚園運動を擁護しようとしたが,同時に批判の対象であるモンテッソーリの思想や実践にヒントを得ながら,彼自身がそれまで教師として培ってきた発想に教育学的な表現を与えている。その内答には,すでにプロジェクト法の理論的な萌芽も見出される。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the U.S., after around 1910, the Montessori System was zealously introduced and was focused the attention. Kilpatrick's severe criticism of this system appeared in 1913 and 1914. His criticism is generally sited as a strong reason for decline of the Montessori Movement today. This paper examines his criticism from the viewpoint of what effect it had for his project method theory, proposed in 1918. By the criticism, Kilpatrick, as a progressive thinker, intended to defend the Kindergarten Movement in the U.S. in those days from the Montessori System. He had just become a scholar of education at Teachers College, could give pedagogical expression to his way of thinking that had already been gained thorough his own experience as a school teacher. He was much influenced by Dewey and Thorndike, and got ideas through criticism of the Montessori's educational thought and practice. We can find several original conceptions of the project method theory in his criticism.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 22, 号 1, p. 133-157, 発行日 2002-10
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:34:17.644954
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3