ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 22 (2002-2003)

物質量とモルの授業計画-方法と展開-について

http://hdl.handle.net/10513/184
http://hdl.handle.net/10513/184
ff49bb6c-a10f-47bf-b23c-c55103541145
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo22_2-26.pdf kiyo22_2-26.pdf (837.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 物質量とモルの授業計画-方法と展開-について
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 物質量
キーワード
主題Scheme Other
主題 モル(名称)
キーワード
主題Scheme Other
主題 要素粒子
キーワード
主題Scheme Other
主題 物質量バランス
キーワード
主題Scheme Other
主題 一対一対応
キーワード
主題Scheme Other
主題 特定(要素粒子の)
キーワード
主題Scheme Other
主題 相対原子質量
キーワード
主題Scheme Other
主題 グラム分子
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業計画
キーワード
主題Scheme Other
主題 科学教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 amount of substance
キーワード
主題Scheme Other
主題 mole
キーワード
主題Scheme Other
主題 elementary entity
キーワード
主題Scheme Other
主題 amount balance
キーワード
主題Scheme Other
主題 one-to-one correspondence
キーワード
主題Scheme Other
主題 specification
キーワード
主題Scheme Other
主題 relative atomic mass
キーワード
主題Scheme Other
主題 gram-molecule
キーワード
主題Scheme Other
主題 teaching plan
キーワード
主題Scheme Other
主題 science education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 森川, 鐵朗

× 森川, 鐵朗

森川, 鐵朗

ja-Kana モリカワ, テツオ

Search repository
樫田, 豪利

× 樫田, 豪利

樫田, 豪利

ja-Kana カシダ, ヒデトシ

Search repository
Morikawa, Tetsuo

× Morikawa, Tetsuo

en Morikawa, Tetsuo

Search repository
Kashida, Hidetoshi

× Kashida, Hidetoshi

en Kashida, Hidetoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文ではまず,物質量とモルを教える方法と発展を概括し,次いで,新しい授業用シートを提案する。ここでの指導法は,現在の化学教科書の伝統とは違っていて,基礎に「物理量は数値と単位との積」と「量バランス法」をすえている。前者は英語圏でいう quantity calculus における原理であり,後者は物理量を選び比較し等号で結ぶ方法である。このシートではまず,要素粒子を説明する。次に,物質量の新しい定義「要素粒子1個の量(amount)はどの要素粒子でも同じ」と「系の物質量はその系を構成する要素粒子の物質量の和に等しい」を採用する。生徒は,各種の化学法則を物質量バランスとして学習しながら,量バランス法によって,ある物質量と特別な物質量であるモルを比較し測定する。その結果は「物理量は数値と単位との積」と表記される。最後に,要素粒子の相対質量とモル質量を導入する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper firstly reviews methods and developments for teaching 'amount of substance' and the mole, and secondly suggests a new set of sheets for student learning. The process of learning the mole in the set violates the tradition of chemistry textbooks in Japan. The background is based on both 'a physical quantity is the product of a numerical value and a unit' and 'amount balance'; the former is the basic principle in quantity calculus, and the latter is a way of balancing between amounts of substances in the chemical world. The set deals with the concept of elementary entity in the first step in the learning process. In the second step, 'amount of substance' is defined as follows: The 'amount of substance' of one elementary entity is the same for every elementary entity, even if they are different in kind from one another; and the 'amount of substance' of a system that contains elementary entities is equal to the summation of the amounts of the elementary entities. A variety of laws in chemistry are described as amount balance in the third step, and then the way of amount balance makes it possible for students to measure a given amount of substance in terms of the mole. The set of sheets in the last step introduces students to the concepts of relative atomic mass and molar mass.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 22, 号 2, p. 637-651, 発行日 2003-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:34:06.510393
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3