WEKO3
アイテム
日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(6)
http://hdl.handle.net/10513/248
http://hdl.handle.net/10513/248ce971e76-ee52-43dd-a8c8-d8039aa35805
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(6) | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 動機づけ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 性格特性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語科教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 知覚的学習スタイル好性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | motivation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | personality | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | perceptual learning style preference | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:高等学校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,日本人EFL学習者が外国語(英語)を学習するときに用いている学習方略とその関連諸要因の関係を明らかにすることである。そのため,1996年7月に高校3年生328名を対象に,Ellisにより提唱されている,学習方略とその関連諸要因のモデルを参考に,学習方略と学習方略に関連する諸要因の関係を検討した。ここでいう関連諸要因とは,英語学習の知覚的学習スタイル好性,性格特性(低外向性,冒険心,自尊心,権威主義,動機づけ),英語の到達度である。その結果,学習方略と以上の諸要因は複雑に影響し合っていることが明らかになった。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate how learning strategies used by Japanese EFL highschool students are interrelated with other variables, partially based on the second language acquisition model proposed by Ellis. The variables, such as their learning styles, particularly, perceptual ones, personality and motivation were examined. Firstly, data on the factors mentioned above were gathered from three hundred twenty-eight highschool students in July of 1996, using a questionnaire consisting of forty-one items total. Secondly, the data were analyzed by factor analysis, extracting 3 factors for learning strategies, 3 for perceptual learning style pref-erence, 4 for personality, and 4 for motivation. Lastly, regression analysis was performed with these factors, also including the subjects' English test scores of reading and writing as an index of achievement of English. The results revealed that learning strategies were interrelated among these factors in a complicated way. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 18, 号 2, p. 607-619, 発行日 1999-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |