WEKO3
アイテム
大学生の自分の幼児期の保育実践に対する評価
http://hdl.handle.net/10513/254
http://hdl.handle.net/10513/25460c6bbb9-283a-4d87-80de-bab4debb660a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 大学生の自分の幼児期の保育実践に対する評価 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育実践 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自発活動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 遊び | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | early childhood educatoin | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | educational activities | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | spontaneous activities | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | play | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:大学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究は大学生が自分の幼児期の幼稚園や保育園における実践に対して持っている印象を明らかにし,それを基に保育実践について考察することを目的とした。そのために大学生339人(女性242人,男性97人)に対して質問紙調査を実施し,それを分析した。得られた主要な結果は以下の通りである。1.女子はいろいろな遊びや保育活動に楽しみを見出しているが,男子は特定の活動に楽しさを感じる。2.男子は活動や遊具に対する個人の好き嫌いがはっきりしている。3.自発的な活動やその活動を促す遊具,活動に取り込める遊具が好まれる。4.教師が指導する活動の多くは好まれない。こうした結果を基に,保育実践に際しての留意点を考察した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study examined how university students evaluate their various activities or plays and games in early childhood education, and aimed to consider educational activities and preschool teachers' support. We analyzed questionnaires answered by 339 students (female n =242, male n =97). The main results were as follows: First, most of the female students were interested in various curricular play time activities, on the other hand, male students were interested in particular activities and plays. Secondly, most of the male students had strong likes and dislikes about curricular activities, teaching materials, and toys. Thirdly, both students were fond of their spontaneous play time activities, and teaching materials, and toys promoting them. Fourthly, they disliked such activities and plays as instructed by teachers. Based on these findings, we have pointed out several essentials which teachers should take into consideration when they teach or support preschoolers. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 18, 号 2, p. 503-516, 発行日 1999-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |