ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 18 (1998-1999)

デザイン・プロセス理論に基づくものづくり教育の構築(I) : 日本のデザイン教育の検証とデザイン・プロセス理論

http://hdl.handle.net/10513/258
http://hdl.handle.net/10513/258
44350701-72a7-46bd-a5e9-895906478e09
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo18_1-26.pdf kiyo18_1-26.pdf (736.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル デザイン・プロセス理論に基づくものづくり教育の構築(I) : 日本のデザイン教育の検証とデザイン・プロセス理論
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 デザイン教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 デザイン方法論
キーワード
主題Scheme Other
主題 ものづくり
キーワード
主題Scheme Other
主題 デザイン・プロセス
キーワード
主題Scheme Other
主題 design education
キーワード
主題Scheme Other
主題 design methodology
キーワード
主題Scheme Other
主題 makiing object
キーワード
主題Scheme Other
主題 design-process
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 SSUB:美術
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 西村, 俊夫

× 西村, 俊夫

西村, 俊夫

ja-Kana ニシムラ, トシオ

Search repository
Nishimura, Toshio

× Nishimura, Toshio

en Nishimura, Toshio

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論では,新しいものづくり教育の構築のために,戦後日本の小・中学校のデザイン教育の概念と内容の検証を試みると共に新しいものづくり教育の中核となるデザイン・プロセス理論の内容について考察した。戦後日本の小・中学校のデザイン教育はバウハウスの基礎教育のカリキュラムを手本とした戦前の「構成教育」の影響を強く受けたものである。この「構成教育」をベースとして1950年代につくられた構成の練習を中心としたデザイン教育の概念と内容が基本的には今日でも行われている。しかし,デザイン行為は本来的にモノとモノ,モノと人との関係を調整するという役割を果たすものである。また,デザイン行為は問題発見と問題解決の方法でもある。こうした本来のデザイン行為に基づくデザイン教育が工作と一体となってものづくり教育として展開されたときにそれが新しい教育の柱となる。こうしたデザイン教育はデザイン・プロセス理論を軸として展開される。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The subject of this study is to try to check up the general idea and the content of postwar Japanese Design Education, and to consider the meaning of a theory about Design-Process which would be placed on the kernel of 'Making Object in Education' which presents a new viewpoint, for constructing a 'Making Object in Education' based on a theory about Design-Process. The postwar Japanese Design Education is influenced, greatly, by KOSEI (Construction) Education which uses a curriculum of BAUHAUS's Foundational(Basic) Design Education as a model. The general idea and the content of that, which set up at 1950's, placing an idea of KOSEI Education in the center, has been, fundamentally, continuing. However, designing is to do, essentially, its role as adjusting the relationship between object and object, object and a human being. And moreover, designing is a method of finding out (making) and solving a problem. In case Design Education, which owes a essential meaning of designing above-mentioned, unites KOSAKU Education, and they develop as 'Making Object in Education', it will be the core of desirable education which presents a new idea. So, above-mentioned consideration presents that such Design Education would be developed based on a theory about Design-Process.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 18, 号 1, p. 365-376, 発行日 1998-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:54.976579
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3