Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
製作学習における中学生の達成目標の分類 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
達成目標 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
木材加工 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
分類方法 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
長期的達成課題 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
achievement goals |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
wood working |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
categorization system |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
long-term achievement task |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
STYP:中学校 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
SSUB:技術 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
中山, 勘次郎
小山, 善史
Nakayama, Kanjiro
Koyama, Yoshifumi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究では,比較的長期にわたる作業課題における中学生の目標設定の傾向と,その達成行動や達成結果への影響を検討することを大きな目標とし,そのため生徒の達成目標の分類基準を作成することが目的とされた。そこで,中学校技術科木材加工領域における設計段階での目標設定を用いて彼らの目標が収集され,それらの分類が試みられた。その結果,最終的には,分類基準に関しておおむね妥当な基準を作成することができた。特に,この段階で作品のイメージや製作上の技法がきわめて具体的にできている生徒とそうでない生徒とが確認できたほか,目標設定に関する質的な側面の分類可能性についても,製作の方針が具体化された目標と,完成時の作品の機能や外観が具体的に想定された目標の区別や,作品全体にわたる目標と部分的な目標の区別などが,部分的にではあるが示唆されている。目標設定におけるそれらの側面の有用性と,分類基準のさらなる精緻化の必要性について,考察が加えられた。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In order to investigate secondary-school students' goal setting for long-term achievement tasks, this study aimed to develop a categorization system of their achievement goals. One hundred and thirty students reported their goals of designing and making an woodwork, and their responses were categorized to one of three aspects and three level of concreteness. The final categorization standards had relatively high validity. That could identify the students who had clear image for their own product and those who had no clear image, or those who focused on technical skills and who focused on appearance, or those who set general goal and who set specific goal. The importance of these aspects and necessity for improve categorization were discussed. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 17,
号 1,
p. 49-61,
発行日 1997-09
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |