WEKO3
アイテム
「生活適応教育」に関する研究
http://hdl.handle.net/10513/285
http://hdl.handle.net/10513/285959873da-d6ab-476c-af4d-aba7371bacce
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「生活適応教育」に関する研究 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 「生活適用教育」 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 進歩主義教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | コア・カリキュラム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | エッセンシャリスト | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 民主主義 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | "Life Adgustment Education" | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | progressive education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | core curriculum | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | essentialist | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | democracy | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
小林, 恵
× 小林, 恵
× Kobayashi, Megumi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 1940年代のアメリカにおいて,60%もの青少年が熟練労働者にもなれず,カレッジにも進学できないという問題があった。この解決策の1つとして「生活適応教育」が登場した。1945年の「プロッサー決議」を契機として2つの委員会が創設され,カリキュラムの検討をし,この過程においてすべての青少年が対象となるに至る。イリノイ州中等学校カリキュラムプログラムとミシガン州バトルクリークハイスクールの実践が優れた例である。こうした実践は進歩主義教育の思想がバックボーンにある。「生活適応教育」のカリキュラムは実質陶冶に重点を置いたので,外国語学習に代表される形式陶冶が軽んじられた。カレッジの入学試験もこれに追従していく。しかしながら「生活適応教育」は急速に衰退した。なぜなら,知的訓練とエッセンシャリズムに基づく教育への回帰がアメリカ社会において求められるようになったからである。1950年代から大学側からも攻撃された。こうした流れから教育の平等化,大衆化のジレンマが読みとれる。その意味で「生活適応教育」は時代の落し子であり,メルクマールとして位置づけられる。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In the United States during the 1940s, there developed a problem that as many as 60% of young people failed either to become skilled workers or to go on to colleges. "Life Adjustment Education" came on stage as one of the solutions of this. In 1945 "the Prosser Resolution" marked a turning point, and two commissions started, which examined the curriculumus intended for all the young people in the process. Illinois Secondary School Curriculm Program and the curriculum of Battle Creek High School, Battle Creek, Michigan were the two excellent cases of such practice, and their backbones were the "progressive" educational theory. The curriculum of Life Adjustment Education emphasized substantial discipline, but made light of formal discipline such as represented by foreign language learning. Entrance examinations to colleges also followed this line. Life Adjusment Education, however, quickly fell in a decline, because "Back to the education based upon mental disipline and essentialism" came to be pursued; and since the 1950s Life Adjustment Education had been under the attack from colleges and universities. From this educational trend, we can notice a dilemma in equalization and popularization of education. In that sense Life Adjustment Education can be characterized as an illegitimate child, or a "Merkmal" in the course of our time. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 17, 号 2, p. 563-574, 発行日 1998-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |