WEKO3
アイテム
日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(4) : 中学生用の調査項目の検討
http://hdl.handle.net/10513/293
http://hdl.handle.net/10513/293c1e0af9e-cdd7-44c4-980b-4f88c7307ce7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(4) : 中学生用の調査項目の検討 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 動機づけ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 知覚的学習スタイル好性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 性格特性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語科教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | motivation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | perceptual leaning style preference | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | personarity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:中学校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 日本人EFL学習者のうち中学生が外国語(英語)を学習するときに用いている学習方略とその関連要因として動機づけ,知覚的学習スタイル好性,性格特性を調査するための項目を検討するため,先行研究の結果を参考に,それぞれ27,8,6,14項目,計55項目に関して,1997年3月に中学生59名を対象に調査を実施し,データは因子分析により分析した。その結果,各要因についてそれぞれ4因子,4因子,2因子,3因子を抽出し,それぞれ22,8,6,11項目の計47項目が含まれていた。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In the field of the second language acquisition, learning strategies are reported to be closely related with other factors, such as learning style, motivation, personality and so on. Though not much research has been done on the relationship between learning strategies used by Japanese EFL students and these factors, the author has tried to investigate the relationship as well as to develop appropriate questionnaire items for these factors. However, in order to expand the framework of the studies, younger subjects, such as junior highschool students, must be included in the research studies. To achieve the goal, the preparation of appropriate questionnaire items for the target subjects is necessary. The purpose of this study was to prepare or validate questionnaire items suitable for investigating learning strategies, learning styles, particularly, perceptual ones, and motivation of Japanese EFL junior highschool students. Firstly, data on the factors mentioned above were gathered from fifty-nine junior highschool students in March of 1997, using a trial questionnaire consisting of fifty-five items as a total. Then, the data were analyzed by factor analysis, extracting 4 factors for learning strategies, 4 for motivation, 2 for perceptual learning style preference, and 3 for personality. These factors included 22, 8, 6, 11 items, respectively, totaling 47 items, which must and will be further examined with more subjects, since the number of the subjects of this study was not enough. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 17, 号 2, p. 749-762, 発行日 1998-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |