WEKO3
アイテム
1970-80年代のカリキュラムに関する一考察 : 教育社会学的アプローチから
http://hdl.handle.net/10513/304
http://hdl.handle.net/10513/3041e069c50-d202-47ad-bb62-d16d5acf8e48
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 1970-80年代のカリキュラムに関する一考察 : 教育社会学的アプローチから | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人間中心カリキュラム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 対応理論 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 隠れたカリキュラム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教育の平等 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | humanistic curriculum | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | correspondence theory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | hidden curriculum | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | equality of education | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
小林, 恵
× 小林, 恵
× Kobayashi, Megumi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 1970-80年代のアメリカにおいて「人間中心カリキュラム」がカリキュラム理論の主流であった。ここに異議を唱えたのが教育社全学の論客たちである。教育が機会均等の機能を果たしていないこと,社会システムとの対応に留まると論じた。また従来のカリキュラム研究に対しても問題点を指摘した。カリキュラムが社会と乖離したのを指摘した功績は大きい。結果論的に彼らの主張は現実に正しかったが,カリキュラム理論としてはマイナーと位置づけられている。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Humanistic curriculum was a dominant theory in the United States during 1970s and early 1980s. Yet educational sociologists tried to refute it. They argued that education did not play a role in offering equal opportunities to all people and remained nothing but a reflection of social system. Furthermore, they criticized hitherto curriculum studies on some points. Among them was that curriculum had begun to be isolated from the society. This seems to be a great contribution to curriculum studies. Their insistence was proved to be right in the course of time. However, their curriculum theory is still regarded as a minor one in curriculum studies. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 19, 号 1, p. 239-250, 発行日 1999-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |