WEKO3
アイテム
日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(8) : 中学生対象の国語学習方略の調査項目の検討
http://hdl.handle.net/10513/310
http://hdl.handle.net/10513/31016579b5c-a1ed-4a80-a3d3-4a13a314fe5b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(8) : 中学生対象の国語学習方略の調査項目の検討 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 国語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 中学生 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Japanese education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | junior highschool students | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:中学校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,日本人EFL学習者(中学生)が母語である国語の学習において用いている学習方略を下位分類し,また国語の学習方略を明らかにするための調査項目を選定することである。1998年9月に東京都の公立中学生3年生85名を対象とし,約20分で集団調査を実施した。その集計結果を基に因子分析を行い,国語の学習方略4因子を抽出し,日本人EFL学習者(中学生)を対象とする国語の学習方略項目として最終的に23項目を選定した。また本研究で得られた,中学生が用いている国語の学習方略を,高校生,大学生がそれぞれ用いている方略と比較した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | It has been reported that learning strategies of learners' first language could be transferred to those in EFL learning environment. However, few research studies have been done on the relationship between these two kinds of learning strategies. Moreover, in order to investigate it, it is crucial to develop the questionnaire items for Japanese learning strategies. The main purpose of this study is to prepare appropriate questionnaire items, especially for junior highschool students. The second purpose of the study is to clarify the subcategories of Japanese learning strategies used by Japanese EFL junior highschool students. Firstly, questionnaire data on the factors mentioned above were gathered from eighty-five 9th graders in September of 1998, using a questionnaire consisting of forty items as a total. Secondly, the data were analyzed by factor analysis, extracting 4 factors. Finally, twenty-three items were selected as appropriate for investigating Japanese learning strategies of Japanese juior highschool students. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 19, 号 2, p. 777-784, 発行日 2000-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |