WEKO3
アイテム
日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(7) : 国語学習方略との比較
http://hdl.handle.net/10513/311
http://hdl.handle.net/10513/31158a6623a-ccc0-4631-92a4-a557aa22596e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(7) : 国語学習方略との比較 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 国語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Japanese education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,第一に日本人EFL学習者(大学生)が母語である国語の学習において用いている学習方略を明らかにすることであり,第二に調査対象者の外国語である英語の学習方略と比較することである。国立大学1年生139名を対象に1998年4月に調査を実施し,その結果,英語の学習方略,国語の学習方略それぞれにつき4因子を抽出した。さらに以上の8因子を比較検討したが,複雑に関連し合っていることが明らかになった。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | It has been reported that learning strategies of learners' first language could be transferred to those in EFL learning environment. However, almost no research has been done on the relationship between these two kinds of learning strategies. Moreover, in order to investigate it, it is crucial to develop the questionnaire items for Japanese learning strategies. The main purpose of this study is to investigate learning strategies of Japanese language, after preparing appropriate questionnaire items. The second purpose of the study is to clarify the subcategories of English learning strategies used by Japanese EFL university students. The third purpose of this study is to compare English learning strategies with Japanese ones used by Japanese learners. Firstly, data on the factors mentioned above were gathered from one hundred and thirty-nine university freshmen in March of 1998, using a questionnaire consisting of sixty-eight items as a total. Secondly, the data were analyzed by factor analysis, extracting 4 factors for each learning strategies respectively. Thirdly, correlational coefficients were computed between 4 factors of English learning strategies and 4 of Japanese learning strategies, revealing that these eight factors were correlated in a complex way. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 19, 号 1, p. 25-38, 発行日 1999-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |