ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 19 (1999-2000)

日本人EFL学習者の英語語彙学習方略 : 英語学力と性差の影響

http://hdl.handle.net/10513/315
http://hdl.handle.net/10513/315
0c594284-0b7e-4fb2-8f21-d7170f863a18
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo19_2-24.pdf kiyo19_2-24.pdf (622.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル 日本人EFL学習者の英語語彙学習方略 : 英語学力と性差の影響
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 語彙学習方略
キーワード
主題Scheme Other
主題 英語学力
キーワード
主題Scheme Other
主題 性差
キーワード
主題Scheme Other
主題 因子分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 vocabulary learning strategies
キーワード
主題Scheme Other
主題 English language proficiency
キーワード
主題Scheme Other
主題 sex difference
キーワード
主題Scheme Other
主題 factor analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 SSUB:英語
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 平野, 絹枝

× 平野, 絹枝

平野, 絹枝

ja-Kana ヒラノ, キヌエ

Search repository
Hirano, Kinue

× Hirano, Kinue

en Hirano, Kinue

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は1)日本人EFL中学生が英語の語彙を学習する時に用いる語彙学習方略に対する意識(認識)の特徴を明らかにすること,及び2)語彙学習方略使用の認識と英語学力及び性別との関係を明らかにすることである。1999年7月上旬に日本人EFL中学3年生174名(新潟県内中学校3ヶ校,5クラス)を対象にGuand Johnson(1996)の語葉学習方略の一部を使用し,姉崎(1999)の語彙学習方略を修正した計48項目を用いて日本人EFL中学生の語彙学習方略と英語学力及び性別との関係を検討した。その結果,日本人EFL中学生に特徴的な語彙学習方略として4因子が抽出された。さらにそのうち3因子の標準因子得点において英語学力の違いや性別の影響がみられたが,他の1因子(音声反復)においては,英語学力や男女の違いによる標準因子得点の差は検出されなかった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study investigates Japanese junior high school students' awareness of their vocabulary learning strategies and explores the effects of language proficiency and sex difference on their awareness or perceptions of their vocabulary learning strategies. The subjects consisted of 174 Japanese junior high school students. Based on the scores of a standardised English proficiency test, the students were divided into three groups: high-, middle- and low-proficiency groups. Using a five-point Likert Scale (1=strongly disagree, 5=strongly agree), the students judged forty-eight statements about their own perceived vocabulary learning strategies in June, 1999. The results revealed that four factors of vocabulary learning strategies were extracted through factor analysis. The results of ANOVAs on factor scores indicated that significant differences were found among the three levels of language proficiency for Factors I and II. Factor I was also affected by sex. Furthermore, the interaction of language proficiency and sex was significant for Factor III.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 19, 号 2, p. 719-731, 発行日 2000-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:35:30.529425
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3