WEKO3
アイテム
児童の「調べ学習」における情報資源の分類
http://hdl.handle.net/10513/324
http://hdl.handle.net/10513/324b1f591fe-4cdc-4ab7-a29e-aa1ded14276b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 児童の「調べ学習」における情報資源の分類 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 情報資源 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 調べ学習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会的資源 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | カテゴリー分類 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | information resources | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | academic information-seeking activity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | soocial resouces | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | catagorization | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
中山, 勘次郎
× 中山, 勘次郎
× Nakayama, Kanjiro
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究では,児童が社会的情報資源に対してどのような態度を示すかを検討する研究の一環として,調べ学習場面を用い,児童が利用する情報資源を分類するためのカテゴリーが作成され,またその基礎的分析が行われた。多様な知識領域における4種類の調べ学習課題に対して,小学校5・6年生が利用する情報資源を自由記述法により収集し,分類を試みたところ,人・本・電子情報・公共施設の各情報資源が同定された。特に人資源は,本資源と並んで児童にとって主要な情報資源であることが確認され,その傾向は学年・性別を超えて高い一貫性を示していた。また全体的には,まず自分で本を用いて調べ,その後に人に聞くという適応的な手順を踏んでいる傾向が見いだされた。これらの結果から,調べ学習という文脈の中で他者からの影響を検討することの有効性が示唆された。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In this study, an category-system was developed to identify various informationresources that children use in academic information-seeking activities. Fifth- and 6th graders were asked to describe how they search for answers of 4 different academic tasks. Using open-ended-question format, their responses were collected and categorized. As a result, four information resources were identified, namely, persons, books, electronic information, and public facilities. Especially, children were using interpersonal resources as an important and useful resources as books, and that tendency was consistent across grade and sex. We also found a general tendency of the children to try to search for answer by themselves first, and then to seek help by others. These results gave some validity to the research of the influence of others to children's learning in this academic context. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 23, 号 1, p. 77-90, 発行日 2003-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |