WEKO3
アイテム
高等教育進学者における学習経験の同質性と多様性 : 関西と北陸の文科系学生を対象とする調査結果の探索的分析
http://hdl.handle.net/10513/331
http://hdl.handle.net/10513/331c9651286-5027-4cec-a148-74dbbd6f5dc4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 高等教育進学者における学習経験の同質性と多様性 : 関西と北陸の文科系学生を対象とする調査結果の探索的分析 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習経験 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 意味体系 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 同質性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会的起動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ハビトゥス | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning experiences | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | system of significaiton | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | homogeneity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social trajectory | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | habitus | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
大前, 敦巳
× 大前, 敦巳
× Omae, Atsumi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 小論は,関西と北陸の7大学・短大の学生を対象に実施した質問紙調査の結果に基づいて,日本の高等教育進学者における学習経験の意味体系を探索する。すべての大学・短大の学生において,家庭教育の経験が相対的に乏しく,小学生時に習いごとに通い,中学生時以降に塾や予備校に通うという,共通した主要な学習経験のパターンがあることが明らかになった。そのような同質的な学習経験が共有される中で,設置者別,地域別,社会階層別にみると,主に周辺層の学生において多様なバリエーションが観察される。この社会的軌道の違いからなる関係性は,身体化され持続する文化的性向としてのハビトゥスを構成する,日本の学生生活条件の問題として理解することができる。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In this paper, we explored a system of signification of learning experiences which humanity students answered in the questionnaire survey research at 6 universities and 1 junior college in Kansai and Hokuriku districts. We observed the principal pattern of experiences that family education was relatively low, extra-school activities grew prosperous at the time of elementary school, and many students attended juku-school after the entrance of junior high school. Around this homogeneity of leaning pattern, we also found the variety of social trajectories according to the institutions, areas and social origins. It follows from the homogeneity/ variety relation that cultural disposition of habitus is formed as social conditions of student life in Japan. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 23, 号 1, p. 61-75, 発行日 2003-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |