ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 23 (2003-2004)

プロジェクト・アプローチにおけるプロジェクトモデルの妥当性 : レッジョ・エミリアの理論と実践による検討

http://hdl.handle.net/10513/343
http://hdl.handle.net/10513/343
ef8cf2da-2071-4080-ad68-72897967079d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo23_2-05.pdf kiyo23_2-05.pdf (2.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル プロジェクト・アプローチにおけるプロジェクトモデルの妥当性 : レッジョ・エミリアの理論と実践による検討
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロジェクト・アプローチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロジェクトモデル
キーワード
主題Scheme Other
主題 レッジョ・エミリア
キーワード
主題Scheme Other
主題 The Project Approach
キーワード
主題Scheme Other
主題 project model
キーワード
主題Scheme Other
主題 Reggio Emilia
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 杉浦, 英樹

× 杉浦, 英樹

杉浦, 英樹

ja-Kana スギウラ, ヒデキ

Search repository
Sugiura, Hideki

× Sugiura, Hideki

en Sugiura, Hideki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 プロジェクト・アプローチは,幼児教育を含む初等教育におけるプロジェクト学習の指導論である。このアプローチは,子どもの知的,社会的な発達に果たすプロジェクトワークの意義を強調し,カリキュラムへの編入を求めている。またプロジェクトワークの実際に取材し,そこに典型的にみられる子どもの活動の局面や内容をカテゴライズして,指導のためのモデルを実際に示している。本稿では,このアプローチが示しているプロジェクトモデルの妥当性について考察した。そのために,①プロジェクト・アプローチの概要とモデルの紹介,②いま世界的に注目を集めているレッジョ・エミリアにおけるプロジェクト学習の具体的な記述,③レッジョ・エミリアの実践のプロジェクト・アプローチに対する影響の吟味,④プロジェクト学習をめぐる双方の見解の比較とモデルの検討を行った。そしてプロジェクト・アプローチのモデルはプログラム化のリスクを含むことを指摘し,新たなプロジェクトモデルのイメージを示した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Project Approach is a guiding theory of the project teaching in the primary education including an early childhood. The Project Approach emphasizes on the importance of children's projectwork for their intellectual and social development that has been suggesting incorporating into the primary education curriculum. In addition the Project Approach proposes the pragmatic teaching model based on children' typical activity types and phases. In this paper, the validity of the project model, which was proposed by the Project Approach, was examined theoretically as well as practically. In order to do the examination of the validation of the models, the following four areas were included: (1) comprehensively introducing the Project Approach and its project model, (2) describing the application of the Project Approach to the project learning practice of Reggio Emilia, which currently gets international attention among the early childhood education field, (3) examining Reggio Emilia's effects on the Project Approach, and (4) examining the difference of understanding of projectwork between the Project Approach and Reggio Emilia. Results suggested disadvantages of the practical programming of the Project Approach without examining the validity. The new model image was suggested.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 23, 号 2, p. 393-427, 発行日 2004-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:33:32.958618
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3