Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
火山灰を利用した実践教育 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
大場, 孝信
古川, 瞳
Oba, Takanobu
Furukawa, Hitomi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
日本は世界的に見ても有数の火山国であり,現在でも浅間山,三原山,有珠山など多くの火山活動が見られる。火山災害の観点からも火山活動を知る事は日本人にとって重要である。新学習指導要領においても中学校第2分野において「大地の活動の様子や身近な地形,地層,岩石などの観察を通して,地表に見られる様々な事物・現象を大地の変化と関連付けてみる見方や考え方を養う」とある。そこで,本研究では,火山活動がよくわかっている妙高火山群を使い,身近な地層,鉱物などの観察することにより火山活動についての理解を深めることを研究の目的とした。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
There are many active volcanoes such as Asamayama, Miharayama and Ususan in Japan. The practical study of a volcano is very important for reducing hazard to life and property from the volcanic damage. The Education Ministry's new guidelines of the science at a junior high school support that we study the event and phenomenon on the earth with a connection of a change of our surrounding environment by observation of topography, a stratum and a rock. Then, we cultivate a faculty for the method of a scientific thinking and view. In the present study, we investigated the volcanic ash in the Ainokaze for the understanding of a scientific thinking and view. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 23,
号 1,
p. 267-274,
発行日 2003-09
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |