ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 27 (2008)

特別支援教育における難聴・言語通級担当教員の専門的力量形成に関する研究 : 新潟県における実態調査から

http://hdl.handle.net/10513/369
http://hdl.handle.net/10513/369
f587ce5b-f746-455b-b67b-0352adc59590
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo27-11.pdf kiyo27-11.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル 特別支援教育における難聴・言語通級担当教員の専門的力量形成に関する研究 : 新潟県における実態調査から
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 特別支援教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 通級による指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 通級担当教員
キーワード
主題Scheme Other
主題 力量形成
キーワード
主題Scheme Other
主題 現職研修
キーワード
主題Scheme Other
主題 special support education
キーワード
主題Scheme Other
主題 resource room education
キーワード
主題Scheme Other
主題 Teachers of resource room for hearing impairments and speech disorders
キーワード
主題Scheme Other
主題 professional development
キーワード
主題Scheme Other
主題 training seminars for teachers
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 特別支援教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 藤井, 和子

× 藤井, 和子

藤井, 和子

ja-Kana フジイ, カズコ

Search repository
Fujii, Kazuko

× Fujii, Kazuko

en Fujii, Kazuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,新潟県の難聴・言語障害通級指導教室担当者を対象として,通級指導教室担当教員の力量形成の実態を把握し,今後の現職研修のあり方を展望することを目的とした。調査内容は,(1)通級担当教員の属性,(2)職務の実態,(3)力量形成の過程,であった。調査の結果,ほとんどの教員が,地域における有志による研究会に参加しており,通級担当教員の力量形成には,同僚間の学びあいによるインフォーマルな研修が影響を及ぼしていることが明らかとなった。今後の現職研修の方向性として,(1)特に,新任期の教員を対象とした支援が必要であること,(2)通級担当教員の力量形成に影響を及ぼしている研究会のあり方について,現職教員研修を行う大学がどのように関与できるかを検討することが必要であること,が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to investigate the current circumstances of resource room teachers' professional development and to examin the ways to develop training seminars system for tearchers of resource room for hearing impairments and speech disorders at niigata prefecture. The following contents were investigated : (1)Properties of respondents, (2)Actual conditions of resource room teachers' duties, and (3)Process of professional development of resource room teachers.It was found that many resource room teachers participated in local research groups of teaching mehods for children with hearing impairments and speech disorders. They developped their specialities in the relationships between colleagues inside the school and outside. The results of the study suggest that : (1)especially, the support systems should be provided for teachers with less than 3 years experience; (2)how university providing in-service training seminars could be involved in the activities of local research groups should be examined.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 27, p. 107-117, 発行日 2008-02
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:42:07.965388
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3