WEKO3
アイテム
保育園3歳クラス女児ミホの幼児と保育者とのかかわり
http://hdl.handle.net/10513/379
http://hdl.handle.net/10513/37961113589-31ad-436d-a6e3-e48027989113
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 保育園3歳クラス女児ミホの幼児と保育者とのかかわり | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育援助 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 相互交渉 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 仲間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | care and education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | interaction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | peer relationship | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | human relations | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育実践 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:保育所 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は保育園3歳クラスに通園するミホが遊びと生活の中でクラスメートとかかわっている実態と,ミホに対する保育者のかかわりを明らかにすることである。対象者は新潟市の一保育園に就園するミホ,そしてミホとかかわるクラスメート,及び保育者である。3歳クラス期の2007年8月から2008年3月までの8ヵ月間にわたり合計14回の参加観察を行い資料を収集した。この資料から作成した事例を分析し,3歳クラス期のミホの遊びの様子や他児とのかかわり,保育者とのかかわりの実態を示して考察した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify the features of Miho's relationships and the support provided by children's nurses in a nursery school. Miho was an assumed name.Our participants were Miho, children associated with Miho and several children’s nurses in a nursery school in Niigata City. We observed Miho's interaction with children and nurses' activities through participative observation for eight months from August 2007 to March 2008, and observed them fourteen times in total. We analyzed cases from those observations. In this paper we describe the content of Miho’s play and her interaction with children, consider features of Miho’s relationships and support of children's nurses. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 28, p. 65-74, 発行日 2009-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |