WEKO3
アイテム
体育科教育における今後の武道指導に関する考察
http://hdl.handle.net/10513/392
http://hdl.handle.net/10513/392ce9863f5-6a3b-40ca-9977-5924418e8651
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 体育科教育における今後の武道指導に関する考察 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 武道 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 体育科 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Budo | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | physical eduacation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | school course guidelines | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:体育 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
直原, 幹
× 直原, 幹
× Jikihara, Kan
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究は,日本の学校体育における武道に関し,学習指導要領にみられる武道の取扱いの変遷を資料とし,学校体育における武道の特性とその課題の明確化を試みたものである。その結果,学校教育教材としての武道の今後の実施は,その内容や方法が近年の学習指導要領の中で曖昧に記述されているために困難な状況に置かれていることが明確となった。したがって,平成24年より完全実施される新しい学習指導要領の移行期間となった現在,新しい学習指導要領の目的を考慮した武道指導の内容を再構築することが重要であると考えられた。また,本研究では,生徒の心の健康を増進するという視点から,武道のもつ伝統的特性を再確認すること,および新しい指導方法の促進についても議論した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper, a part of a study on Budo being conducted with the physical education in Japan, was attempted to clarify the characteristics of Budo and the problems concerning Budo on the physical education through the analysis of the transition of the attention point that is related to the enforcement method of Budo in the school course guidelines of Japan. Throughout the course of this paper it became clear that future enforcement of Budo as a teaching material on the school curriculums is put to difficult situation because the contents and method of Budo are described ambiguously in the school course guidelines in recent years. Thereby it is important for us to reinvestigate the new contents and method of teaching Budo that considered the purpose of the new school course guidelines because next school course guidelines will be carried out from Heisei 24 (2012). In addition, the reconfirmation of the traditional characteristic of Budo and the promotion of a new method of teaching Budo were also discussed from the viewpoint how improves the mental health of the student. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 28, p. 235-242, 発行日 2009-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |