ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 14 (1994-1995)

英語母語話者と非英語母語話者(日本人大学生)によるインタラクションの修正の特徴

http://hdl.handle.net/10513/396
http://hdl.handle.net/10513/396
dfc89955-6650-41e8-8e23-e6e36437d08c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo14_1-13.pdf kiyo14_1-13.pdf (700.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル 英語母語話者と非英語母語話者(日本人大学生)によるインタラクションの修正の特徴
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 インタラクションの修正
キーワード
主題Scheme Other
主題 NSとNNSの会話
キーワード
主題Scheme Other
主題 会話の調整
キーワード
主題Scheme Other
主題 英語学力
キーワード
主題Scheme Other
主題 会話分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 interactional modification
キーワード
主題Scheme Other
主題 NS-NNS conversation
キーワード
主題Scheme Other
主題 conversational adjustment
キーワード
主題Scheme Other
主題 English language proficiency
キーワード
主題Scheme Other
主題 conversational analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 平野, 絹枝

× 平野, 絹枝

平野, 絹枝

ja-Kana ヒラノ, キヌエ

Search repository
Hirano, Kinue

× Hirano, Kinue

en Hirano, Kinue

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では英語母語話者(NS)と非英語母語話者(NNS)(日本人大学生)の実際のインタラクションを分析して,NSとNNSのインタラクションの修正の特徴に違いがあるかどうか,そしてNNSの英語学力の差によってNNSのインタラクションの修正(interactional modification)の特徴に違いがみられるかどうか比較検討した。その結果,NSはNNSより自分の理解の確認チェック(confirmation check)と相手の発話のそのままの繰り返し(0ther-repetition)と相手の発話の言い直し・拡張(0ther-expansion)を有意に多く用いた。一方NNSは自分の発話のそのままの繰り返し(self-repetition),や自分の発話の言い直し・拡張(self-expansion)のタイプを他のタイプより有意に最も多く使用した。またNNSでは上位群が下位群より明瞭化の要求(clarification request)を有意に多く使用したが,下位群では自分や相手の発話のそのままの繰り返しを上位群より有意に多用していることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study investigates (1) whether there are significant differences in interactional modifications between a native English speaker and 10 Japanese university students ; and (2) whether proficiency levels affect the interactional modifications of Japanese university students. The major findings show that significant differences in interactional modifications occurred between the native English speaker and 10 Japanese university students, and that the interactional modifications differed with proficiency level in Japanese university students. That is, the native English speaker used significantly more confirmation checks, other-repetitions, and other-expansions than the Japanese university students, while the Japanese university students used significantly more self-repetitions and self-expansions than any other type of modification. In addition, for the Japanese students, the high group used significantly more clarification requests than the low group ; the low group used significantly more self-repetitions and other-repetitions than the high group.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 14, 号 1, p. 167-180, 発行日 1994-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:38:11.516783
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3