ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 14 (1994-1995)

友人との社会的比較が達成への態度に及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10513/406
http://hdl.handle.net/10513/406
5c1bcd7f-c0a0-4c18-bdfd-da9eb35a9cec
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo14_1-4.pdf kiyo14_1-4.pdf (661.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル 友人との社会的比較が達成への態度に及ぼす影響
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会志向性・課題志向性
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会的比較
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 投影法
キーワード
主題Scheme Other
主題 social and task-orientation
キーワード
主題Scheme Other
主題 social comparison
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-evaluation
キーワード
主題Scheme Other
主題 projective method
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中山, 勘次郎

× 中山, 勘次郎

中山, 勘次郎

ja-Kana ナカヤマ, カンジロウ

Search repository
Nakayama, Kanjiro

× Nakayama, Kanjiro

en Nakayama, Kanjiro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,友人の成績という社会的比較情報が,児童の課題への動機づけに対してどのような影響を及ばしているかについて,児童の動機づけ志向性との関連から分析された。このため,中山(1994)と同様の投影法的手法を用い,テスト得点という絶対的基準による自己評価と,友人の達成レベルとの比較にもとづく相対的評価基準を体系的に変化させ,これらの2つが児童の感情や認知にどう関わっているかを検討した。小学6年生162名に対して4つの仮説的状況を提示し,そこでの感情や動機づけを推測して回答するよう求めた。結果は全般的に,社会的比較情報の提示にもかかわらず,かなり客観的な認知を児童が維持していることを示していた。とりわけ課題志向性の高い群で,社会的比較情報に依存せずに自律的な自己評価を行っていること,社会的比較情報も,そうした主体的な自己評価の中に取り込もうとしている傾向が見出された。一方両志向性とも低いLL群では,自己防衛的な評価反応が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the process of internalization of the achievement-related self-concept, children are assumed to actively seek social comparison information with peers. The aim of this study is to show how information of peer's achievement level influences children's achievement attitudes, as a function of their motivational orientations. Sixth graders answered a set of question concerning the hypothetical situations, in which self- and peer's test score were systematically changed. Results revealed that children maintained relatively objective judgment about their achievement, in spite of social comparison information. HH group (both orientation being high) tended to integrate the information to their positive attitudes toward achievement, whereas LL group (both orientations being low) showed some self-defensive response to the information.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 14, 号 1, p. 53-65, 発行日 1994-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:38:12.619345
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3