WEKO3
アイテム
友人との社会的比較が達成への態度に及ぼす影響
http://hdl.handle.net/10513/406
http://hdl.handle.net/10513/4065c1bcd7f-c0a0-4c18-bdfd-da9eb35a9cec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 友人との社会的比較が達成への態度に及ぼす影響 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会志向性・課題志向性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 社会的比較 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自己評価 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 投影法 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social and task-orientation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | social comparison | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | self-evaluation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | projective method | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
中山, 勘次郎
× 中山, 勘次郎
× Nakayama, Kanjiro
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究では,友人の成績という社会的比較情報が,児童の課題への動機づけに対してどのような影響を及ばしているかについて,児童の動機づけ志向性との関連から分析された。このため,中山(1994)と同様の投影法的手法を用い,テスト得点という絶対的基準による自己評価と,友人の達成レベルとの比較にもとづく相対的評価基準を体系的に変化させ,これらの2つが児童の感情や認知にどう関わっているかを検討した。小学6年生162名に対して4つの仮説的状況を提示し,そこでの感情や動機づけを推測して回答するよう求めた。結果は全般的に,社会的比較情報の提示にもかかわらず,かなり客観的な認知を児童が維持していることを示していた。とりわけ課題志向性の高い群で,社会的比較情報に依存せずに自律的な自己評価を行っていること,社会的比較情報も,そうした主体的な自己評価の中に取り込もうとしている傾向が見出された。一方両志向性とも低いLL群では,自己防衛的な評価反応が示唆された。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In the process of internalization of the achievement-related self-concept, children are assumed to actively seek social comparison information with peers. The aim of this study is to show how information of peer's achievement level influences children's achievement attitudes, as a function of their motivational orientations. Sixth graders answered a set of question concerning the hypothetical situations, in which self- and peer's test score were systematically changed. Results revealed that children maintained relatively objective judgment about their achievement, in spite of social comparison information. HH group (both orientation being high) tended to integrate the information to their positive attitudes toward achievement, whereas LL group (both orientations being low) showed some self-defensive response to the information. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 14, 号 1, p. 53-65, 発行日 1994-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |