WEKO3
アイテム
関連性理論の視点
http://hdl.handle.net/10513/415
http://hdl.handle.net/10513/41583abf4e4-6318-499a-93fc-998710c61deb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 関連性理論の視点 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 橋渡し指示 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 法助動詞 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 関連性の原理 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 関連性理論 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | bridge reference | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | modals | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | principle of relevance | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | relevance theory | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
加藤, 雅啓
× 加藤, 雅啓
× Kato, Masahiro
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿では,英語の法助動詞の意味に関する問題点を関連性理論の枠組みを用いて分析したGroefsema(1995),および文文法で扱うのは困難である「橋渡し指示(bridging reference)」を関連性理論の枠組みで分析したMatsui(1993)の論考を取り上げ,情報伝達と認知に関する理論である関連性理論が言語現象の分析にどれほどの射程を持つのか明らかにする。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate the theoretical implications of Relevance Theory proposed in Sperber and Wilson (1986). I have examined two topics discussed in the framework of Relevance Theory: the core meanings of English modal auxiliaries developed in Groefsema (1995) and bridging reference analyzed in Matsui (1993). Although there still remain a few defects in the concepts proposed in both articles, I have concluded that Groefsema's analysis throws a fresh light on the disputes between the polysemy view and the core meaning analysis of English modal auxiliaries, and that I have argued for Matsui's approach to bridging refernce assignment. I further argue hat Relevance Theory, which is a theory of communication and cognition, has further applications to linguistic research, regardless of the division of sentence grammar and pragmatics. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 15, 号 2, p. 481-494, 発行日 1996-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |