WEKO3
アイテム
保育園0・1歳クラス児の仲間関係と保育者援助の実態
http://hdl.handle.net/10513/478
http://hdl.handle.net/10513/478771d8ce4-03b2-4694-be9f-275eb0862e23
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 保育園0・1歳クラス児の仲間関係と保育者援助の実態 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育援助 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 相互交渉 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 仲間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 人間関係 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | care and education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | interaction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | peer relationship | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | human relations | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:保育所 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryouhei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は保育園の0・1歳クラスにおける子ども相互の関わりの実態と,こうした子ども相互の関わりに対する保育者援助の実態を明らかにすることである。対象者は新潟市の一保育園の0・1歳クラスに就園する幼児18人と,クラス担任保育士7人である。参与観察でデータを収集し,2005年10月から2006年3月迄の6ヵ月間,各月1,2回合計10回の観察を行った。このデータを分析して,子ども同士の関わりでは,会話を主とする行為より身体の動きを主とする行為がきわめて多いこと,さらに玩具などの物を奪う攻撃行動が多いこと,そして保育者援助は主に攻撃する関わりに対して行われることなどを示した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the features of 0-1-year-old class children's peer relationships and the support provided by children's nurses in a nursery school. Our participants were 18 young children and 7 children's nurses in a nursery school in Niigata City. We observed their actions and utterances through participative observation approximately twice every month for six months from October 2005 to March 2006, and observed them ten times in total. We analyzed this data and elucidated that in the children's relations, an extremely large amount of actions resulted from the utterances, and a lot of aggressive actions to deprive their peers of things such as toys were observed. In the children's nurses' support, they had been mainly caring in response to the children's aggressive relations. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 26, p. 331-343, 発行日 2007-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |