WEKO3
アイテム
談話における右方移動構文とその指導
http://hdl.handle.net/10513/480
http://hdl.handle.net/10513/48099846523-6813-4451-bd84-d14cae09367c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 談話における右方移動構文とその指導 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 談話 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 談話の重要度 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 右方移動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 重名詞句転移 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 後置文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 統語的複雑性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | discourse | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | information status | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | rightward movement | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Heavy Np Shift | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | postposing construction | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | syntactic complexity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
加藤, 雅啓
× 加藤, 雅啓
× Kato, Masahiro
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 英語の構文には,基本語順では文頭,文中,あるいは名詞句内に生じる要素が,元来の位置から文の右方へ移動している構文がある。本稿では,このうち長くて「重い」目的語名詞句が右方へ転移されて生じる重名詞句転移構文を取り上げ,(i)この構文には「統制的複雑性」と「情報の重要度」がともに関与していること,(ii)移動される要素だけでなく,「飛び越される要素」の「重さ」,及び「情報の重要度」をも考慮しなければならないこと,及び(iii)基本語順から逸脱した文の解釈と指導上の問題点等について,英語の談話における具体例を挙げて例証する。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This article is concerned with the functions of postposing constructions in discourse. The main points argued are: (i) that variations in postverbal word ordering have been attributed to both grammatical complexity (heaviness) and informational status (newness) in discourse, although few researches address the two factors clearly; (ii) tha the felicity of a postposing depends not only on the heaviness and informational status of the postposed constituent, but on the relative weights and informational status of the constituent over which it is moved. Based on these considerations on grammatical complexity and inforamational status, we propose a few of new teaching ideas regarding heavy NP shifts, double object constructions, and conditionals. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 26, p. 43-64, 発行日 2007-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |