WEKO3
アイテム
分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチが中学生の運動有能感と戦術的情況判断能に及ぼす影響
http://hdl.handle.net/10513/593
http://hdl.handle.net/10513/593dfc8aa0d-6a01-49fe-8758-2aeee9e4d747
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-08-02 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチが中学生の運動有能感と戦術的情況判断能に及ぼす影響 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Effect of a Tactical Games Approach Based on Division of Labors for Teaching Basketball on Physical Competence and Tactical Decision-making Competency of Junior High School Students | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 戦術アプローチ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 分業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 戦術的情況判断能 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 運動有能感 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Tactical approach | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Division of labors | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Tactical decision-making competency (TDC) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Physical competence | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:中学校 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
土田, 了輔
× 土田, 了輔
× Tsuchida, Ryosuke
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | この研究は, 分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチが, 中学生の運動有能感や戦術的情況判断能に与える影響を調査することを目的とした。結果, 単元前後に実施した運動有能感検査では, 男女ともに有意な得点の上昇が見られた。また, 男女の群間の差, 交互作用は見られなかった。さらに, 単元を通じて実施した戦術的情況判断能(TDC)の平均レベルの推移に着目したところ, 有意なレベルの上昇が見られた。また, 男女の群間の差, 交互作用は見られなかった。このことから, 分業に基づくバスケットボールの戦術アプローチは, 学習者のゲームへの意味ある参加を可能とし, 学習者のゲーム中の周囲への認識の発展に寄与することが示唆された。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of the present study was to examine the effect of a tactical games approach on physical competence and tactical decision-making competency (TDC) of junior high school students.Results demonstrated that the physical competence points were significantly increased in both boys and girls groups during the units through, difference between two groups was not identified. Also, the tactical decision一making competency points showed significant increase in the both groups during the units and difference between two groups was not identified. These results lead us to the conclusion that the tactical approach on the basis of division of labors in games helps learners to achieve a meaningful participation experience in games. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 29, p. 301-308, 発行日 2010-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |