WEKO3
アイテム
不登校経験のある高校生への音楽学習 : 「自立活動」の観点で構成した器楽学習
http://hdl.handle.net/10513/2769
http://hdl.handle.net/10513/2769be8ddf74-0218-4ffa-a1d2-548e101d30aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 不登校経験のある高校生への音楽学習 : 「自立活動」の観点で構成した器楽学習 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Music learning to high school students who have experienced school refusal : Instrumental music learning that was constructed at a point of view of "Independence activity" | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 高等学校芸術科<音楽> | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 器楽学習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 不登校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 二次障害 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自立活動 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | High school Art subject“music” | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Instrumental music learning | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Second obstacle | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Activity for independence | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
尾崎, 祐司
× 尾崎, 祐司
× OZAKI, Yûji
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | この研究では,発達障害等の「二次障害」として不登校経験のある高校生に芸術科<音楽>の授業を行う際,特別支援教育の教育課程における「自立活動」の観点を取り入れた実践を行い,その教育的な効果と原理について考察した。授業内容はエレクトリックギターを使ったバンド活動で,「心理的な安定」「人間関係の形成」に重点をおいた音楽学習を展開した。具体的にはアンサンブルの活動を重視し,演奏する曲等について「話し合う場面」「批評しあう場面」「相手の意見を尊重する場面」などを設けた。授業に参加できるよう生徒の心理状態に配慮した結果,生徒は演奏する曲の質について批評し合えるようになるなど音楽学習の教育的効果が顕著に表れた。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | When the writer taught the music to high school students who had experienced school refusal for a developmentally disabled “second obstacle”, I performed the practice that took in a point of view of “Independence activity” of the curriculum of the special support education, and, as for the writer, I studied the educational effect and principle of this class. The class contents were band activity using the electric guitar, and the writer developed the music learning that put important points for the “psychological stability” “formation of human relations”. Specifically, in the class, the writer set a lot of scenes “respected the opinion of the partner” “criticized each other’s performances” “talked” about the music that they played. As a result that the writer considered their psychological condition so that they participated in a class, the students came to criticize it about quality of the music to play, and an educational effect of the music learning appeared conspicuously. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 上越教育大学教職大学院研究紀要 = Bulletin of Teaching Profession Graduate School Joetsu University of Education 巻 2, p. 117-127, 発行日 2015-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2187-882X | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12735553 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | 120005556310 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |