ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 27 (2008)

体験がもたらす「知」 : 生活科の教科特性と体験を通して学ぶ意味

http://hdl.handle.net/10513/28
http://hdl.handle.net/10513/28
e760bffb-e22b-4f1f-8a13-539d8ad68462
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo27-03.pdf kiyo27-03.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-11-07
タイトル
タイトル 体験がもたらす「知」 : 生活科の教科特性と体験を通して学ぶ意味
言語 ja
タイトル
タイトル The Awareness and Understanding obtained through Personal Experience in Life Environment studies
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活科
キーワード
主題Scheme Other
主題 体験
キーワード
主題Scheme Other
主題 「知」
キーワード
主題Scheme Other
主題 Life Environment studies
キーワード
主題Scheme Other
主題 Personal Experience
キーワード
主題Scheme Other
主題 Awareness and Understanding
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 SSUB:生活科
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 木村, 吉彦

× 木村, 吉彦

木村, 吉彦

ja-Kana キムラ, ヨシヒコ

Search repository
Kimura, Yoshihiko

× Kimura, Yoshihiko

en Kimura, Yoshihiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小論において示された生活科の教科特性は次の3点である。①教科の学問的背景をもたないこと。②学習者自身を学習対象とすること。③体験や活動を通すことによって学習が成り立つこと。また、生活科における体験が価値あるものとして機能し、価値ある「知」をもたらすための条件と学習指導上の留意点についても、次の3点が明らかになった。①生活科の体験は、能動的・主体的なものでなければならない。それによって達成感を伴った生きる自信を子どもの内面に育てることができる。そのためには、子どもにとって活動や体験の目的が明確でなければならない。②生活科の体験は諸感覚や身体をフルに用いたものでなければならない。それによって実感や納得を伴う学習が確保できる。しかし、身体性の強い活動であるだけに個別的・特殊的な「知」になりやすい。一人一人の気付きをクラス全員の気付きにまで高めるような手だてが必要である。また、教師は、個別の経験知と客観的な科学知との往復運動が可能な学習活動を展開しなくてはならない。③生活科学習の中にグループによる体験活動を仕組むことによって社会性・強調性をはぐくむことができる。特に、活動のプロセスを重視する「協働学習」を取り入れることで、子ども同士の思考力を高めたり、コミュニケーション能力を高めるグループ活動にできる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The subject characters of Life Environment Studies are as follows.\
1. Life Environment Studies is the subject without academic background.\
2. The object of study in Life Environment Studies is learners themselves.\
3. Life Environment Studies is practised through activities and personal experiences.\
Teachers must take attention to give the value of personal experiences in Life Environment Studies as follows.\
1. The personal experiences in Life Environment Studies must be active and autonomic, and so learners can obtain 'zest for living'. For this object, the aime of activities must be clear.\
2. The personal experiences in Life Environment Studies must be practised through all sensies and the whole body, and so learners can obtain the reality and the true understanding. For this object, teacher must give learners the chance of study to go and return between subjective awareness and objective understanding.\
3. In Life Environment Studies, we can educate sociality or cooperativeness through group activities. Especialy through collaborative studies, we can develop communication competencies in learners.\
notes: 'zest for living' is quoted from "MONBUSYHO News/Program for Educational Reform (Revised on August 5, 1997)"
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 27, p. 25-32, 発行日 2008-02
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:22:57.874493
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3