Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2008-12-05 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ユーモアが学級内の局所的及び大局的対人関係と学級風土に及ぼす影響 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Functions of humor in microscopic and macroscopic interpersonal relations and social climate in classroom |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ユーモア |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
局所的対人関係 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
大局的対人関係 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学級風土 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学生 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
humor |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
microscopic interpersonal relation |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
macroscopic interpersonal relation |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
classroom climate |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary school children |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
越, 良子
櫻井, 弥生
Koshi, Ryoko
Sakurai, Yayoi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究は,ユーモアが学級内の局所的および大局的対人関係と学級風土に及ぼす影響を検討した。対象は小学生204名であった。結果から,支援的ユーモアが学級風土を肯定的にすること,支援的ユーモアが表出者と知覚者の関係を親密にし,それが学級内のその他の児童との関係を親密にし,さらに学級風土に影響することが示された。局所的対人関係が大局的対人関係に繋がる可能性が示唆された。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study examined how humorous message would affect on microscopic as well as macroscopic interpersonal relations and climate in classroom. Participants were 204 elementary school children (5th and 6th grade), and 7 questionnaires were used to assess their psychological closeness to a child or teacher who made humorous message, and other classmates and their perception of classroom climate. Results showed that participants felt psychological closeness to the humorist especially who made support-relief humor. In addition, psychological closeness to the humorist seemed to affect on the closeness to other classmates, and those effects could facilitate developing positive classroom climate. Overall, interpersonal relations on microscopic level could influence on macroscopic level in classroom. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 27,
p. 73-83,
発行日 2008-02
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |