WEKO3
アイテム
客観的指標の妥当性 : 学力レベル、作文経験の影響と、文法力、語彙力との関係
http://hdl.handle.net/10513/57
http://hdl.handle.net/10513/57a89a85e9-d8f5-493f-a325-a4012f2834d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-21 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 客観的指標の妥当性 : 学力レベル、作文経験の影響と、文法力、語彙力との関係 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The validity of objective measures of the overall English language proficiency of Japanese University students : proficiency level, writing experience, grammar, and vocabulary | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 客観的指標 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 誤りのないT-unit | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | T-unit平均の長さ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 作文経験 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 総合的言語能力 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | objective measures | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | error-free-T-unit | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | mean T-unit length | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | writing experience | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | overall language proficiency | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
平野, 絹枝
× 平野, 絹枝
× Hirano, Kinue
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 第一,二言語習得の研究で言語発達を示す客観的指標として,T-unitは多くの研究者から活用されている。本稿では日本人大学生の英作文を分析して,学生の総合的英語学力を示す客観的指標の妥当性が,学力レベルや作文経験によって異なるかどうか,また客観的指標は文法力,語彙力のいずれと相関が高いかどうかを検証する。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper examines whether differences in proficiency level and writing experience have significant effects on the validity of objective measures of the overall English language proficiency of Japanese university students in an attempt to find an appropriate EFL index of development. It also investigates the correlations between objective measures and grammar scores, and between objective measures and vocabulary scores. Findings indicate that differences in language proficiency level had significant effects on the validity of the total number of words per composition and the total number of T-units. That is, these two measures were found to be more valid indices in the high group than in the low group. Objective measures do not appear to be useful for the analysis of subjects with relatively low proficiency. Writing experience did not significantly affect the validity of objective measures. There were no significant differences in the correlations between objective measures and grammar scores, and those between objective measures and vocabulary scores. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 13, 号 1, p. 227-237, 発行日 1993-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |