ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 15 (1995-1996)

話し手の視座維持に及ぼす疎遠化標識の効果

http://hdl.handle.net/10513/104
http://hdl.handle.net/10513/104
d1f67a12-f917-4db0-8e89-76d7cfd9ce0c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo15_1-07.pdf kiyo15_1-07.pdf (516.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 話し手の視座維持に及ぼす疎遠化標識の効果
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 焦点人物
キーワード
主題Scheme Other
主題 視座の維持
キーワード
主題Scheme Other
主題 直接話法
キーワード
主題Scheme Other
主題 疎遠化語
キーワード
主題Scheme Other
主題 focalized character
キーワード
主題Scheme Other
主題 perspective-maintenance
キーワード
主題Scheme Other
主題 direct speech
キーワード
主題Scheme Other
主題 words of estrangement
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 鈴木, 情一

× 鈴木, 情一

鈴木, 情一

ja-Kana スズキ, セイイチ

Search repository
Suzuki, Seiichi

× Suzuki, Seiichi

en Suzuki, Seiichi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 視点の言語心理学的研究,及びPerspective-shiftingの研究においてはともに話し手又は認知主体の視座の移行だけが検討の対象とされてきた。例えば,後者の研究を例にとるならば,被験者が絵図や談話の登場人物(焦点人物)に「情緒的に」Perspective-Shiftingできるかどうか等が問題とされてきたのである。本研究では「物語」文と絵図材料とを使用し,直接話法にアナロジカルな構造を設定した「絵図一文」照合課題を採用して,話し手の視座が文内の経験者である人物に移行することなく,話し手の視座から文の理解がなされることを児童を被験者として実証した。その結果によると,疎遠化標識としての「-ようだ」を文に付加することにより話し手の視座が文内の経験者に移行することなく,話し手自身に留まること。さらに,絵図内に話し手が描かれているとその効果が顕れることも明らかとなった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This experiment was designed to investigate the effect of Words of Estrangement on the maintence of speaker's perspective by using a sentence-picture matching task. Third and sixth graders were presented with sentence-picture combinations and were asked to choose a proper person-alternatives depicted in the picture. The Japanese original sentence used in this experiment was a sort of narrated discourse, in which a latent narrater (speaker) described a perceptual experience of other person. e. g., "Kenji wa ki no migi (/hidari) ni suwatteiru otoko (/onna) no ko o miteiru." This type of sentence was called an 'unmarked sentence.'. 'Marked sentencs' were constructed by adding words of estrangement (subjective verb, auxiliary verbs) to the end of an unmarked sentence as like "Kenji wa ki no migi ni suwatteiru otoko (/onna) no ko o miteiru-youda (/-to omou/-njyanaikana/-no kamosirenai).". It was already known that even the second graders could judge speaker's perspective shifting into the person in an unmarked sentence. In other words, they correctly judge the sentence to be appropriate when it described the object event from that person's perspective (Suzuki, 1981). Paired with the above sentence, subjects were presented with both types of picture materials, one with a speaker depicted on the opposite side of the person (speaker condition) and other without speaker (speakerless condition). And they were asked to choose a target boy (/girl) being directed by the spatial words in each sentence. Statsitical analysis of the obtained data revealed that only sixth graders, and only who had passed the perspective-shifting test, showed an ability to mainten the speaker's perspective under the speaker condition with '-youda' ('look' or 'seem'). In other words, sixth graders incorporated the speaker's perspective and chose the target boy (/girl) from his view. Third graders didn't show any significant differences in every conditions and in every words of estrangement.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 15, 号 1, p. 79-89, 発行日 1995-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:37:54.883629
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3