ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 15 (1995-1996)

児童の「習いごと」に対する親の関与について

http://hdl.handle.net/10513/113
http://hdl.handle.net/10513/113
f43a6cc4-41d8-4c35-b09a-b024c7afbd85
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo15_2-11.pdf kiyo15_2-11.pdf (656.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 児童の「習いごと」に対する親の関与について
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 課外活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 親の関与
キーワード
主題Scheme Other
主題 関係性
キーワード
主題Scheme Other
主題 自律性支援
キーワード
主題Scheme Other
主題 extracurricular activities
キーワード
主題Scheme Other
主題 parental involvement
キーワード
主題Scheme Other
主題 relatedness
キーワード
主題Scheme Other
主題 autonomy support
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中山, 勘次郎

× 中山, 勘次郎

中山, 勘次郎

ja-Kana ナカヤマ, カンジロウ

Search repository
Nakayama, Kanjiro

× Nakayama, Kanjiro

en Nakayama, Kanjiro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,児童の活動に対する親の関与が,学習場面ではなく「習いごと」の場面において検討された。そのため2つの調査が行われ,大学生の回想にもとづいて,小・中学生時代における子どもの習いごとに対する親の関わり方についての記述が収集された。その結果,全般的には,習いごとに対する親の関わりは意外に少なかった。収集された記述に関しては,試合の応援・発表会の参観や習いごとに関する家での対話の増加を親のポシティヴな関わり方として評価する記述が見られ,これらは認知的評価理論の述べる関係性と対応するものと考えられた。またネガティヴな関わり方に関しては,親の過剰な関与・干渉への言及が多く,特に外的報酬・強制・負の言語的フィードバック・達成への圧力など,外的事象の制御的側面と対応する記述が多く見られた。これらはおおむね, 認知的評価理論にそった結果であるが,これらの関わり方が実際に児童にどのような影響を与えるかに関しては,必ずしも単純でなく,今後の検討が必要である。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study is to describe various types of parents' involvement in their children's extracurricular activities. Two investigations were conducted using college students' retrospective evaluation of their childhood. They were asked to write down freely how their parents had involved in their extracurricular activities. In general, relatively high rate of "uninvolved" responses suggested that their parents' influences could not be so obvious. Nevertheless, some interesting results were found. Students evaluated positively their parents' "watching their contests" and "talking with them about the activity". These responses supported the effectiveness of the relatedness (Deci and Ryan, 1985). Many of negative involvements, such as compulsion, negative feedback, pressure to achieve corresponded with controlling aspects of the external events. Further researches were needed to clarify how these parents' involvements influence their children's motivation and attitudes towards the activities.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 15, 号 2, p. 337-349, 発行日 1996-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:37:46.005308
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3