WEKO3
アイテム
日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(9) : 語彙学習方略と関連諸要因との関係について
http://hdl.handle.net/10513/126
http://hdl.handle.net/10513/1265c6077e6-a840-4622-a3a7-5ea08f9fb768
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 日本人EFL学習者の英語学習方略に関する研究(9) : 語彙学習方略と関連諸要因との関係について | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語彙学習方略 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学習スタイル | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 性格特性 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 動機づけ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | vocabulary learning strategy | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | learning style | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | personality | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | motivation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:高等学校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,日本人EFL学習者(高校生)が用いている語彙学習方略を下位分類し,その上でその下位分類と関連諸要因がどのように関係しているのかを明らかにすることである。調査は新潟県内の公立高校3年生 151名を対象に1999年4月に実施した。データは因子分析,回帰分析により分析した。まず因子分析の結果,語彙学習方略5因子,学習スタイル2因子,性格特性5因子,動機づけ4因子を抽出した。次に回帰分析の結果,語彙学習方略の使用を促すのは,関連諸要因の内容は,語彙学習方略5因子それぞれで異なるが,動機づけと性格特性の諸因子であることが明らかになった。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | It has been reported that vocabulary learning and vocabulary learning strategies will be potential areas of study in EFL learning environment. In Japan, however, little empirical research has been done especially on vocabulary learning strategies. The main purpose of this study is to subcategorize vocabulary learning strategies used by Japanese EFL high school students. The second purpose of the study is to investigate how each subcategory is related with other factors, such as learning style, personality, motivation, and gender. Firstly, data on the factors mentioned above were gathered from one hundred and fifty-one high school students in April of 1999, using a questionnaire consisting of fifty-nine items as a total. Secondly, the data were analyzed by factor analysis, extracting 4, 2, 5 and 4 factors for vocabulary learning strategies, learning style, personality, and motivation, respectively. Thirdly, regression analysis was administered, using all the factors extracted above and gender. The results revealed that use of each subcategory of vocabulary strategies was evoked by different combination of the factors of personality and motivation. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 20, 号 1, p. 177-189, 発行日 2000-09 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |