WEKO3
アイテム
近世演劇のオノマトペ : 浄瑠璃と歌舞伎の脚本を対象に
http://hdl.handle.net/10513/167
http://hdl.handle.net/10513/16729a185b9-e282-4c4a-90d2-ceef4e5ad13c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 近世演劇のオノマトペ : 浄瑠璃と歌舞伎の脚本を対象に | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | オノマトペ | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 擬音語 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 擬態語 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 心情表現 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 指示 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | onopatopoeia | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | mimitative word | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | mimetic word | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | emotional expression | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | indication | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
中里, 理子
× 中里, 理子
× Nakazato, Michiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 近世の浄瑠璃と歌舞伎の脚本で使用されるオノマトぺについて、地の文と会話部分、ト書きと台詞に分けて、擬音語、擬情語、人物の態度等の擬態語、軍記物語的要素、という点からその特徴を考えた。浄瑠璃では地の文で擬情語や人物の態度を表す擬態語を種々使って人物の心情を表現している。擬音語にも工夫が見られる。また、年代が下るに連れて中世軍記物語に見られたオノマトペが少なくなり、当代のオノマトペの使用が目立ってくる。歌舞伎はト書き部分で演技の指示、鳴り物・効果音などの指示として固定化したオノマトペが使われている。台詞には多くの使用が見られるわけではないが当代の日常語的なオノマトペが使われている。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Onomatopoeias used in JORURI and in KABUKI in Edo period were examined about following four points; imitative words, emotional onomatopoeias, mimetic words and elements of medieval war tales. On JORURI, emotional onomatopoeias and mimetic words, which reflect attitudes in narratives onomatopoeias, were used for emotional expressions. And many kinds of imitative words were also found. As time passed colloquial onomatopoeias of those days increased while onomatopoeias derived from medieval war tales decreased in JORURI plays. As for KABUKI, onomatopoeias were used for directions of actor's performance, musical instruments and stage effects in parts of stage direction. For that reason, the onomatopoeias were typical and definitive. In lines, there were not so many onomatopoeias, but there were various kinds of colloquial onomatopoeias of those days. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 22, 号 2, p. 671-682, 発行日 2003-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |