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  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 22 (2002-2003)

CMC場面における顔画像付加が対人認知に及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10513/176
http://hdl.handle.net/10513/176
b9fbfb5a-4e79-4701-9c39-c198fe60b2e0
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo22_2-05.pdf kiyo22_2-05.pdf (631.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル CMC場面における顔画像付加が対人認知に及ぼす影響
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンピュータを介したコミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 対人認知
キーワード
主題Scheme Other
主題 顔画像
キーワード
主題Scheme Other
主題 computer mediated caommunication
キーワード
主題Scheme Other
主題 person perception
キーワード
主題Scheme Other
主題 facial image
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 石川, 真

× 石川, 真

石川, 真

ja-Kana イシカワ, マコト

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Isikawa, Makoto

× Isikawa, Makoto

en Isikawa, Makoto

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では相手の個人的なプロフィールを質問して聞くという実験的なCMC場面に相手の顔画像を付加することが対人認知のどのような側面に影響を及ばすか検討した。主成分分析により得られた3つの対人認知の次元を基に検証したところ,いずれの次元も顔画像を付加することが対人認知の側面に影響を及ばしているという傾向はほとんど示されなかった。むしろ,音声と文字という対話ベースのコミュニケーション形態の違いが対人認知の側面に影響を及ばした。そして,音声によるコミュニケーション形態の方が文字によるコミュニケーション形態よりも好ましい評価がなされた次元は「個人的な親しみ」であったが,「社会的望ましさ」や「活動性」の次元では,文字によるコミュニケーション形態の方が音声によるコミュニケーション形態よりも好ましい評価がなされていることが明らかとなった。さらに,音声コミュニケーション形態によるCMC環境は対面環境と類似している点が示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to clarify the effects of the addition of a partner's facial image in Computer Mediated Communication (CMC) on person perception. Subjects obtained information from a partner (the designated male) by questioning. After finishing the experiment, they evaluated the partner, a like person's, and a dislike person's impression using twenty questionnaire. Seven groups were created for the experiment. Three text-based groups were t (text only), tp (text with still image), and ti (text with animated image). Three voice-based groups were v (voice only), vp (voice with still image), and vi (voice with animated image). And a face-to-face group was adopted. We analyzed the questionnaire using principal components analysis and these components were classified into three dimensions. The result showed that the additional partner's facial image did not influence any dimensions of person perception. On the other hand, the voice-based groups more positively enhanced the aspect of friendliness than the text-based groups. The text-based groups more positively enhanced the dimensions of "social desirable" and "acvtive" than the voice-based groups.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 22, 号 2, p. 343-355, 発行日 2003-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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