ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 22 (2002-2003)

上越教育大学生の学習経歴と学生生活 : 日仏比較に向けた質問紙調査の問題点と課題

http://hdl.handle.net/10513/177
http://hdl.handle.net/10513/177
c7211058-cbf7-4ca5-8a00-18f8bd70167d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo22_1-14.pdf kiyo22_1-14.pdf (911.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 上越教育大学生の学習経歴と学生生活 : 日仏比較に向けた質問紙調査の問題点と課題
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学生生活
キーワード
主題Scheme Other
主題 万人型の教育機会
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習社会
キーワード
主題Scheme Other
主題 日仏比較
キーワード
主題Scheme Other
主題 studennt life
キーワード
主題Scheme Other
主題 universal access
キーワード
主題Scheme Other
主題 learning society
キーワード
主題Scheme Other
主題 comparison with France
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 大前, 敦巳

× 大前, 敦巳

大前, 敦巳

ja-Kana オオマエ, アツミ

Search repository
Omae, Atsumi

× Omae, Atsumi

en Omae, Atsumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 学習社会の実現と深い関わりをもつ万人型の教育機会(ユニバー サル・アクセス)への移行が世界的な問題になる中で,学生集団の多様性を前提にした多元的な研究枠組を構築することが求められている。小論では,高等教育進学者の多様化した学習経歴と学生生活の状況を分析するにあたり,日本とフランスの比較に向けた質問紙調査の問題点と課題を探る。分析に用いたデータは,本調査に先立って上越教育大学の1・2年生を対象に実施した調査によるものと,同様に第一段階の比較参照のためにフランスの2大学で収集した同じ内容の調査データである。上越教育大学生は,進学ルートの面においても,過去の学習経歴においても同質性が高く,従来のエリート・マス型の特性を保持している。小・中学生時に習いごとに通い,中学生以降に塾・予備校・家庭教師も経験するという学習経歴のメインルートが見出され,それが家庭教育や社会階層の違いにも結びついていることが明らかになった。しかし,その違いが学習意欲の格差に即座に結びつくわけではなく,学校的な学習規範に加えて「要領よさ」という観点を導入する必要が示唆された。メインルートにいる要領主義の学生の対極には,学校外学習や家庭教育の経験が少ない独学タイプの学生が存在する。そうした周辺層において多様化した学生に着目することにより,万人型の教育機会を念頭に置いた国際比較調査の可能性が開かれる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Our concern of this paper is to examine the variety of learning experiences and student life in the transition from elite and mass higher education to universal access. We have chosen, as a first attempt, the students of the first and second grade of Joetsu University of Education in Japan, in comparison with the case of Rouen University and Paris 8 University in France. We are also interested to note the problems of international survey of this subject. The greater part of students of Joetsu attended Juku school and cultural or sport lessons when they were pupils of elementary or junior high schools. Their characteristics of age, nationality, type of high school and (few) vocational experience are very homogeneous too. More they had experiences of extra-school education, more they received family education in their good social conditions. However, there is no direct relationship between learning experiences of the past and studying attitudes in the present life. The main attitude can be explained by introducing the notion of "knack" (yoryo) for the success. In the other side, we can observe a small number of self-studying students who didn't depend on extra-school and family education, but have a strong will for leaning in the university. In order to try an international comparison of universal access, it is very important to take account of this non-major type of students.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 22, 号 1, p. 201-216, 発行日 2002-10
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:34:15.747302
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3