WEKO3
アイテム
幼稚園に就園する3年間で幼児が習得する数唱と数詞系列の実態
http://hdl.handle.net/10513/179
http://hdl.handle.net/10513/179938482b6-a013-429c-9f3b-a25df2a54ab5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 幼稚園に就園する3年間で幼児が習得する数唱と数詞系列の実態 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数唱 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数詞系列 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数概念 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | counting | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | number word sequence | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | number concerpt | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | early childhood education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:幼稚園 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は幼稚園3歳クラスに入園した幼児が,園を修了するまでの3年間を通して数唱を習得し,数詞系列を理解していく実態を縦断的に明らかにすることである。対象児は新潟市の一幼稚園に就園している幼児85人である。この幼稚園では特別な数教育といわれる指導は行われていない。数唱と数詞系列の習得に関する資料を毎年度2回,計6回収集した。そのデータを分析して,それらの習得の実態を検討し,年齢が高くなるに従って数唱と数詞系列を数処理のスキルとして使用するようになる過程を考察した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate longitudinal features of children's acquisition of counting and the number word sequence over three years at a kindergarten. 85 children from one kindergarten in Niigata participated in this project. They were not given any special arithmetic instruction at the kindergarten. They received several tasks that aimed to examine their acquisition of counting and the number word sequence. The data concerning these tasks were collected twice every school year for three years, and six samples were accumulated as a whole. We analyzed these data and examined how children developed processes to manipulate counting and the number word sequence as numerical skills while they were growing up. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 22, 号 1, p. 119-132, 発行日 2002-10 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |