Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
EFL表現活動における教授ツールとしてのポートフォリオのガイドライン設計に関する研究 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ポートフォリオ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ライティング |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スピーキング |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スピーチ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自己制御学習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習方略 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
メタ認知方略 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
portfolio |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
wiring |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
speaking |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
speech |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
self-regulated learning |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning strategies |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
metacognitive strategies |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
北條, 礼子
松崎, 邦守
Hojo, Reiko
Matsuzaki, Kunimori
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本論は,最終的に教授ツールとしてのポートフォリオを活用したEFL表現活動(ライティングとスピーチ)のカリキュラム開発を目指している。その第一段階として構成主義に基づく学習理論におけるポートフォリオの位置づけを確認し,その上でポートフォリオのガイドライン設計を試みる。本論では,まず構成主義,自己制御学習,学習方略,ポートフォリオの関係を論じる。次に外国語としての英語(EFL)表現活動(ライティングとスピーチ)およぴポートフォリオの関係ならびにポートフォリオのガイドラインについて述べ,さらに2002年9月に35名の看護学生を対象に実施したアンケート結果を基にポートフォリオのガイドライン設計に必要な事項を検討する。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In this study, first of all, relationships among constructivism, self-directed learning, learning strategies, and portfolios were examined. Secondly, how portfolios in EFL expression activities, namely, writing and speech, have been dealt with were described. Thirdly, guidelines for portfolios were considered. Lastly, based on the results of questionnaires, which were administered in September of 2002 to 35 nursing students, the necessary items for designing the guidelines for portfolios were discussed. The final goal of this study is to develop curriculum of EFL expression activities, such as writing and speech, using portfolios as an instructional tool. The study discussed the necessary items for writing guidelines for portfolios as the first step to the final goal. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 22,
号 2,
p. 395-406,
発行日 2003-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |