Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
語学教育におけるポートフォリオに対する意識の調査研究 : 教職経験者と教職未経験者の比較をとおして |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ポートフォリオ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
簡略化ポートフォリオ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教授ツール |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
カリキュラム開発 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
portfolio |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
simplified portfolios |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
instructional tool |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
curriculum development |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
北條, 礼子
松崎, 邦守
Hojo, Reiko
Matsuzaki, Kunimori
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
先行研究により,ポートフォリオの最大の弱点として,学習者,教師のどちらにとっても多大な労力と時間がかかることが指摘されている。ここからポートフォリオがより広範に活用されるためには,学習者,教師両者の労力と時間両面の簡略化が必要であると考えられる。そこで,本稿はポートフォリオの簡略化のための基礎資料して本学大学院生がポートフォリオをどのように捉えているかという意識を明らかにすることを目的としている。2004年5月に本学現職派遣大学院生69名,同現役大学院生65名の計134名を対象にアンケートを実施した。その上で対象者全134名のうち,ポートフォリオということばを聞いたことのある現職派遣大学院生54名,現役大学院生18名のポートフォリオに対する意識を検討した。その結果,現職派遣大学院生,現役大学院生ともポートフォリオの作成により教師は学習者の学びの過程をしっかり見取ることができるが,ポートフォリオのより手軽な活用法があるとよいと感じていた。さらに,現職派遣大学院生は現役大学院生に比べて,ポートフォリオの作成・活用は手間がかかること,ポートフォリオが総合的な学習ばかりでなく,教科学習や小学校英語の実践においても有効な手法であると捉えていることが明らかになった。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The authors of this study have developed curriculum using portfolios in English as a Foreign Language environments, as well as in some other areas, such as Japanese Language or Social Studies environments at Japanese junior high schools. Though portfolios as an instructional tool have been reported to be effective to nurture self-regulated learners, it has also been pointed out that teachers require too much time in portfolio development. In order to develop simplified portfolios, questionnaires concerning portfolios were administered to 134 graduate students of this university in May of 2004. The results revealed that: 1) Both students who are teachers and students who will be future teachers felt that it would be better for simplified portfolios to be used; 2) Students who are teachers evaluated portfolios to be effective for various subjects, as well as integrated studies, and for English at elementary schools than teacher-to-be students; and 3) Students who are teachers seem to have more knowledge about crucial characteristics which can make portfolios successful than students who will be teachers. In conclusion, portfolios can be expected to be more effective if they could be simplified. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 24,
号 2,
p. 611-622,
発行日 2005-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |