ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 24 (2004-2005)

語学教育におけるポートフォリオに対する意識の調査研究 : 教職経験者と教職未経験者の比較をとおして

http://hdl.handle.net/10513/213
http://hdl.handle.net/10513/213
93f9b153-6d3e-4e6a-a1f5-d1a3f46d1292
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo24_2-18.pdf kiyo24_2-18.pdf (621.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 語学教育におけるポートフォリオに対する意識の調査研究 : 教職経験者と教職未経験者の比較をとおして
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ポートフォリオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 簡略化ポートフォリオ
キーワード
主題Scheme Other
主題 教授ツール
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラム開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 portfolio
キーワード
主題Scheme Other
主題 simplified portfolios
キーワード
主題Scheme Other
主題 instructional tool
キーワード
主題Scheme Other
主題 curriculum development
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 北條, 礼子

× 北條, 礼子

北條, 礼子

ja-Kana ホウジョウ, レイコ

Search repository
松崎, 邦守

× 松崎, 邦守

松崎, 邦守

ja-Kana マツザキ, クニモリ

Search repository
Hojo, Reiko

× Hojo, Reiko

en Hojo, Reiko

Search repository
Matsuzaki, Kunimori

× Matsuzaki, Kunimori

en Matsuzaki, Kunimori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 先行研究により,ポートフォリオの最大の弱点として,学習者,教師のどちらにとっても多大な労力と時間がかかることが指摘されている。ここからポートフォリオがより広範に活用されるためには,学習者,教師両者の労力と時間両面の簡略化が必要であると考えられる。そこで,本稿はポートフォリオの簡略化のための基礎資料して本学大学院生がポートフォリオをどのように捉えているかという意識を明らかにすることを目的としている。2004年5月に本学現職派遣大学院生69名,同現役大学院生65名の計134名を対象にアンケートを実施した。その上で対象者全134名のうち,ポートフォリオということばを聞いたことのある現職派遣大学院生54名,現役大学院生18名のポートフォリオに対する意識を検討した。その結果,現職派遣大学院生,現役大学院生ともポートフォリオの作成により教師は学習者の学びの過程をしっかり見取ることができるが,ポートフォリオのより手軽な活用法があるとよいと感じていた。さらに,現職派遣大学院生は現役大学院生に比べて,ポートフォリオの作成・活用は手間がかかること,ポートフォリオが総合的な学習ばかりでなく,教科学習や小学校英語の実践においても有効な手法であると捉えていることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The authors of this study have developed curriculum using portfolios in English as a Foreign Language environments, as well as in some other areas, such as Japanese Language or Social Studies environments at Japanese junior high schools. Though portfolios as an instructional tool have been reported to be effective to nurture self-regulated learners, it has also been pointed out that teachers require too much time in portfolio development. In order to develop simplified portfolios, questionnaires concerning portfolios were administered to 134 graduate students of this university in May of 2004. The results revealed that: 1) Both students who are teachers and students who will be future teachers felt that it would be better for simplified portfolios to be used; 2) Students who are teachers evaluated portfolios to be effective for various subjects, as well as integrated studies, and for English at elementary schools than teacher-to-be students; and 3) Students who are teachers seem to have more knowledge about crucial characteristics which can make portfolios successful than students who will be teachers. In conclusion, portfolios can be expected to be more effective if they could be simplified.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 24, 号 2, p. 611-622, 発行日 2005-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:58:23.303399
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3