ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 24 (2004-2005)

学習者相互におけるコミュニケーション過程の分析 : 発話間の関係描出に基づく発話者の傾向把握

http://hdl.handle.net/10513/214
http://hdl.handle.net/10513/214
9c0abf55-cb44-4975-b330-d6b974268a7d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo24_2-04.pdf kiyo24_2-04.pdf (776.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 学習者相互におけるコミュニケーション過程の分析 : 発話間の関係描出に基づく発話者の傾向把握
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 談話分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 量的分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 discourse analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 lesson analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 quantitative analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 迎, 勝彦

× 迎, 勝彦

迎, 勝彦

ja-Kana ムカエ, カツヒコ

Search repository
渡部, 洋一郎

× 渡部, 洋一郎

渡部, 洋一郎

ja-Kana ワタナベ, ヨウイチロウ

Search repository
野村, 眞木夫

× 野村, 眞木夫

野村, 眞木夫

ja-Kana ノムラ, マキオ

Search repository
Mukae, Katsuhiko

× Mukae, Katsuhiko

en Mukae, Katsuhiko

Search repository
Watanabe, Yoichiro

× Watanabe, Yoichiro

en Watanabe, Yoichiro

Search repository
Nomura, Makio

× Nomura, Makio

en Nomura, Makio

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 授業分析の目的は,授業をできるだけ精細にかつ客観的に観察記録し,分析した結果を以後の授業構築に活かしていくことにある。しかし,精細にかつ客観的に観察し記録するといっても,どう観察し記録すればその授業を精細に捉えたことになるのであろうか。同様に,客観的といった場合,どういった要件を満たせばそうした表現が許されるのだろうか。こうした問題意識のもと,本研究では,学習者相互におけるコミュニケーション過程を計量的に分析するためのシステムの構築を目的として,談話分析に基づく量的な分析手法の適用範囲とその可能性について検討を加えた。学習活動時における学習者個々の発話の発現頻度を計量的に測定し,談話の展開過程において,発話の諸機能がどのように発現しているのかを分析的に捉え,併せて当該場面の状況的解釈を質的に行うことをねらいとしている。分析の対象としたのは,国語科(中学3年生)におけるブックトーク原稿の内容改善を主眼とした話し合い活動(全授業23時間中の19時間目)の場面である。分析カテゴリーを開発することにより,グループ学習時における話し合い活動過程及びリフレクション過程を対象とした事例分析を行い,コミュニケーション過程にみられる抽出生の発話の特徴及び傾向を明らかにした。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of lesson analysis is to carry out observation record of the lesson minutely and objectively and to make use of its result in future lesson construction. How are we able to observe and record it minutely and objectively in order to accomplish our purpose? Similarly, when aiming at objectivity, what requirements should be satisfied? In this paper, we investigate the effective application and the possibility of the quantitative method of analysis based on discourse analysis, to construct the system to analyze quantitatively the communication process between students. The frequency of the utterance of each student at the time of learning activities is measured, and in the expansion process of a discourse, how utterance functions is understood analytically. Furthermore, the situational interpretations of the concerned scene are performed qualitatively. The scenes analyzed are the talks activities (the 19th hour in 23 hours) to improve the contents of a manuscript in the case of the book talk in a Japanese lesson of the third-year student in a junior high school. By producing an analytic category, case analysis of the talking activity process at the group learning and of the reflective process is performed. As a result, the feature and tendency of utterances to appear in the communication process which the selected students performed are clarified.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 24, 号 2, p. 367-380, 発行日 2005-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:58:24.230781
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3